Schriftelijke Vragen

Schriftelijke Vragen

Betreft: Onveilige verkeerssituatie 'de Vendelier'

Geacht College,

Aan de Vendelier staan met grote regelmaat vrachtwagens en touringcars voor langere tijd geparkeerd, waarbij het voorkomt dat de chauffeur in zijn voertuig bivakkeert in afwachting van een nieuwe opdracht. Niet zelden levert dit zwerfvuil op; daarenboven nemen de geparkeerde voertuigen dermate veel ruimte in dat het hinder toebrengt aan het verkeer.  Auto's en fietsers moeten met enige regelmaat uitwijken naar de berm, wanneer zij een tegenligger tegemoet rijden.

(Bijna-) ongelukken vinden in deze situatie gemakkelijk plaats. Onze fractie heeft vernomen dat het vorige week raak was – gelukkig beperkte het zich tot blikschade.

In 2018 was het College in gesprek met de bedrijvenkring over een oplossing voor dit probleem, zoals onder andere is beschreven in een artikel van 'De Gelderlander', daterend van  30 september. De SP-fractie zou graag willen weten hoe dit vordert, en stelt daarom de volgende vragen:

1. Hoe staat het met de vorderingen naar een oplossing van dit probleem?
  2. Welke prioriteit geeft het College aan de oplossing van dit probleem, en waaruit blijkt dit?
  3. Het artikel in de Gelderlander spreekt van een goedverlichte plek, met toilet en douche, waar buitenlandse chauffeurs hun wagen kunnen neerzetten. Is het College van plan om een dergelijke plek te realiseren, en zo ja, wanneer mag de raad plannen hiervoor tegemoet zien?
  4. Weet het College voor welke bedrijven deze chauffeurs rijden, en mogen wij een bijdrage van deze bedrijven voor de oplossing van dit probleem verwachten
  5. Hoe staat het College tegenover een algeheel parkeerverbod voor vrachtverkeer in deze straat?

Ik vertrouw op een spoedige, gemotiveerde beantwoording van deze vragen.

Met vriendelijke groet,

Jan Breur
SP Veenendaal

Foto: Tilmann van de Loo

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.