Schriftelijke vragen

Schriftelijke vragen

Over wachttijden bij het CJG

Geacht College,

Onze fractie bereiken zorgwekkende signalen over de wachttijden bij het Centrum voor Jeugd en Gezin. Voor een simpele vraag zou men drie maanden moeten wachten. Een moeder, die nu hulp nodig heeft voor haar zoontje, staat tot april in de wacht.
Alleen in echte crisissituaties kan er eerder hulp worden geboden.

In de eerste plaats is dat natuurlijk verschrikkelijk voor de ouders die het betreft.
Daarnaast staat dit ook nog eens haaks op de doelen die de gemeente heeft gesteld voor het Sociale Domein; namelijk de hulp zo snel mogelijk bieden en (daarmee) zo klein en licht mogelijk houden. Door deze situatie voort te laten sudderen, zullen de problemen in gezinnen groeien, waardoor er meer, zwaardere en complexere zorg nodig is – en de oplosbaarheid van deze problemen achteruit gaat.

Een gezegde bij de brandweer luidt: elke brand is met een enkel kommetje water te blussen, als je er maar snel genoeg bij bent. Voor ouders die bij het CJG aankloppen, dreigen de spreekwoordelijke kommetjes water niet meer toereikend te zijn.

Hierover stel ik u de volgende vragen:

1. Deelt het College de zorgen van de SP over de wachttijden bij het Centrum voor Jeugd en Gezin?
  2. Is het College het eens met de SP, dat de wachttijden niet passen bij de beleidsdoelen van het Sociale Domein?
  3. Als oorzaak van de wachttijden worden personeelstekorten genoemd. Herkent het College dit? Zo ja: welke aanvullende middelen zijn nodig om deze tekorten op te lossen?
  4. Kan de Raad op korte termijn een voorstel tegemoet zien ter bestrijding van het wachttijdenprobleem? Zo ja: wanneer zal deze worden voorgelegd?

Wij kijken uit naar een spoedige, gemotiveerde beantwoording van onze vragen.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Jan Breur
Fractievoorzitter SP

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.