Nieuwe ledendag 9 februari 2013

11 februari 2013

Nieuwe ledendag 9 februari 2013

Een verslag over de nieuwe ledendag in de Tweede Kamer, afgelopen zaterdag.
DOOR: TOKE

Deze zaterdagochtend vroeg op, de trein vertrekt volgens de dienstregeling om 8.15 uit Veenendaal-Centrum. Helaas, de weergoden waren ons wat dat betreft niet gunstig gezind; de wissels bij Maarn waren bevroren! Met 'n andere passagier die ook naar de ledendag ging de bus naar Veenendaal de Klomp gepakt. Nu was de natuur ons wel goed gezind, want we werden op een schitterende zonsopgang getracteerd!

Op station de Klomp sloot Jan zich aan bij de club, de intercity was flink druk, de passagiers zaten op de trappen! In Utrecht mochten we overstappen op de verbinding naar Den Haag er waren meerdere passagiers met eindbestemming SP leden dag.
Op het Centraal station werden we opgewacht door Renske Leijten die ons voorging naar de plaats van bestemming: de Tweede Kamer. Buiten stond er een lange rij wachtenden, we werden allemaal op z'n beurt gecontroleerd, de tassen gingen op de band in een bak .Bij de controle ging bij mij de zoemer af, de metalen haakjes van de schoenen reageerden!

Voorbij het toegangspoortje werden we verwelkomd door een afdelingsvoorzitter met de woorden:"Welkom in de Tweede Kamer."
Nu naar de garderobe en de toiletten opzoeken, om vervolgens de grote zaal in te lopen!
Een gezellige drukte, koffie, -thee en heel veel vrijwilligers van de SP afdelingen wachten ons op!
De band Spic en Span ondersteunde het geheel tot de voorman Jan Marijnissen werd aangekondigd door de Dagvoorzitter Sjaak Bral!
Jarigen werden in de bloemetjes gezet,er werd gezongen, waarna de officiele dagindeling werd uitgelegd.

Voor mij betekende dat 'code Rood' het programma wat begon met de rondleiding door de Handelingenkamer(daar waar de eerste verslagen liggen opgeslagen v.d. vergaderingen v/a 1848), Plenaire Zaal (daar waar de besluiten worden genomen, harde noten gekraakt en de belangrijkste debatten plaatsvinden). Deze zaal is vaak op de T.V. te zien.
De statenpassage(met het Oranje Vaandel met de tekst van Koningin Beatrix:
"In de gelijkwaardigheid van mensen ligt de grondslag voor een verdraagzame samenleving."

Tot slot bezochten we de oude zaal/rooksalon die geheel gerenoveerd is, met veelkleurige vloerbedekking, en op marmer gelijkend hout, kleine anekdotes zoals een minister die klem zat tussen Erica Terpstra en nog een vrouwelijke minister, de rooksalon was ook een mooie ruimte waar de staatsieportretten van voormalige voorzitters van de Tweede Kamer.
Lunchtijd...

Tijdens de lunch was er de mogelijkheid om met Emile Roemer op de foto te gaan, een kans die ik met beide handen heb aangegrepen! Zo iets komt niet zo vaak voor als buitenstaander!
Ook was er gelegenheid om de kramen te bezoeken waar verschillend SP-materiaal voorhanden was.

Na de pauze kwamen de discussies over de drie belangrijke speerpunten van de SP:
Zorg en eerlijke premie (Renske Leijten en Henk van Gerven) er werden stevige vragen gesteld, de antwoorden kwamen snel van de beide politici.
Werk, armoede-crisis (Sadet Karabulut en Arnold Merkies) sociale wantoestanden werden tegen het licht gehouden.
Als laatste discussie werd er door Jan de Wit en het onderwerp criminaliteit en veiligheid aan de kaak gesteld (de nationale politie, buurtbemiddelingstaken die overgenomen (moeten) worden door vrijwilligers, gratis rechtshulp die vervalt, eigen bijdragen die verhoogd worden!

Helaas was de geluidskwaliteit niet overal van dien aard dat door iedereen mee-gediscusseerd- kon worden.

Na een lange zit was er nog de afscheidsborrel, de speech van Emile Roemer en ons partijlied (Een mens is Meer) door Bob Fosko waar uit volle borst werd meegezongen door de bekende leden van de kamer, met muzikale ondersteuning van de Rehgas.

'n Lange dag, die eindigde met een laagje mooie witte sneeuw!