Bezoek aan Voedselbank

4 augustus 2014

Bezoek aan Voedselbank

Op vrijdag 1 augustus jl. bracht de SP Veenendaal een bezoek aan de voedselbank van Veenendaal. Het doel van deze middag was om aan een afgevaardigde van de voedselbank formulieren te overhandigen waarop een overzicht van landelijke en lokale Inkomensondersteunende regelingen stonden. Dit is de "inkomenskaart" die tevens te vinden is in onze online bibliotheek.

Bij de ingang van het complex stond er al een lange rij wachtenden (het was net 15.00uur; de openingstijd van de voedselbank).

Nadat ik onze groep even had voorgesteld (André, Nico, Toke) en waarvoor we kwamen, werden we toegelaten tot de voedselbank.
Daar nam ik een kort interview af bij een van de vele vrijwilligers, waardoor ik veel leerde over de voedselbank.

De voedselbank draait geheel op vrijwilligers, 60 in totaal, per middag zorgen 9 personen voor maarliefst 160 cliënten die een pakket overhandigd krijgen

De functies die de vrijwilligers hebben zijn o.a.

• Weekcoördinatoren
  • Transporteurs
  • Distributeurs
  • Gastheren/gastvrouwen
  • Mensen voor de intake van nieuwe cliënten die in aanmerking komen voor een pasje van de voedselbank.(momenteel staan er enkele tientallen op de wachtlijst)
Waar komen de producten vandaan?

In Arnhem is een distributiecentrum(landelijk) waar voorraden binnen komen, deze worden opgehaald door de transporteurs, deze worden aangevuld met producten van de plaatselijke leveranciers.

Momenteel loopt er een estafette actie bij de plaatselijke kerken, waar dozen staan waar de kerkgangers een donatie in kunnen doen, die wordt per maand verhuisd naar een andere kerk.

Ook is het mogelijk om per voedselbank onderling producten te ruilen. Heeft de ander bv een heleboel thee, dan kan dit geruild worden tegen een ander product.

Afhankelijk van de grootte van het gezin, krijgt een ieder hetzelfde pakket met producten.

Kledingbank

Een bof voor ons, ook de kledingbank boven was open; hier was het een stuk rustiger.
De kleding die ingebracht wordt komt hoofdzakelijk van particulieren, soms ook van andere instanties, denk hierbij bv. aan het Leger des Heils waar een nauwe samenwerking mee is. De kleding wordt uitgesorteerd, op maat gehangen,op stapeltjes gelegd.
De cliënten die voor kleding in aanmerking komen hebben een stempelkaart goed voor 15 stempels per ½ jaar.

Schuldhulp

Verder werd door de vrijwilligers gemeld dat zij ook nog nauw samenwerken met het project schuldhulpmaatje.

Meer info:

Voor meer informatie, surf naar http://voedselbankveenendaal.nl/

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.