Ledendag in Brussel!

8 juli 2018

Ledendag in Brussel!

(vrijdag 27 juni 2018)

Op uitnodiging van de  SP Europa, konden leden zich opgeven voor een dagje Brussel, het Europees Parlement! Via de mail van organisatiesecretaris uit Leusden werden gegevens verzameld van diegene die zich hadden aangemeld!

De Leusdenaren moesten die dag het vroegst op; voor hun stond de bus om 6.45 uur klaar voor vertrek. Voor de 3 Veenendalers viel het dan nog mee, maar om 7.30.uur stonden Ria, Cor en ik (Toke) klaar om in te stappen. De rolstoel van Ria ging mee in het luik.
Nu ging het richting Rhenen,, vandaar naar Echteld, een ieder had er zin in,en was op tijd, om 8.15.uur ging het dan echt richting Brussel! Daar kwamen we ondanks de files maar een kwartiertje later dan gepland aan.
Het ontvangstcomitë van beveiligers en controleurs stond ons al op te wachten. Beveiliging en controle zijn als op het vliegveld.

Uiteindelijk kwamen we op de plaats van bestemming aan, verwelkomd door Annemarie Mineur en Dennis de Jong. Heel belangrijk was ook de koffie en de thee waar we na de reis toch wel naar snakten!
In de zaal zaten de kleine 100 leden die verdeeld over 2 bussen (de andere groep kwam via Helmond en omgeving). Na een korte inleiding werden de fractieondersteuners voorgesteld, welke functie ze hadden en wie ze ondersteunden!

Ochtendprogramma

In de bus hadden we allemaal een briefje gekregen waarop we een vraag konden stellen aan een van de Europarlementatiërs. Deze gingen allemaal in een grote grabbelton, waar nu om de beurt een vraag uitgehaald werd door Dennis en Annemarie. De vragen varieerden van vluchtelingen, afval en pensioenen.
Een andere vraag werd heel serieus voorgelezen: Waar in Europa is het geboortecijfer het laagst,? Na enige tijd kon Annemarie hier wel het antwoord opgeven, in het bejaardentehuis!!

Om het geheel af te ronden kwam Dennis de Jong  met een vraag aan de leden: Heeft het E.P. wel nut (afgezien van de maandelijkse verhuizing van Brussel naar Strassburg die ruim 114 miljoen Euro per jaar kost)? Hebben we ideeën voor acties die we in Brussel kunnen voeren? Een goede vraag om mee naar huis te nemen!

lunch

Daarna was het tijd voor de lunch, per groep konden we naar binnen, waar we weer gecontroleerd werden door de beveiliging, volgens een lijst waar gelukkig Ruud bij was, om de namen aan te wijzen, anders had het nog wat langer geduurd voor we aan tafel zaten. Er was keuze genoeg, verschillende flesjes met drinken, van fris tot een wijntje, er was rijst met van alles en nog wat, gewone aardappelen en frites, een schaaltje rauwkost, vis en gevogelte, en op het einde heerlijke gehaktballen. En natuurlijk een lekker toetje naar keuze!

De mensen aan de tafels werden door elkaar gehusseld(Helmond en Leusden, een fractie medewerker werd aan elke tafel geplaatst, zodat er wel aardige communicatie was tussen de mensen

middagprogramma

Na de lunch kregen we  via een korte presentatie een klein stukje geschiedenis voorgeschoteld. De Brexit komt er aan, dus het gaat weer veranderen. Ook als er andere landen bijkomen, verandert Europa. Daarna verplaatsten we ons weer, nu naar de tribune van het Parlement zelf.

Ruim 300 parlementariërs hebben plaats in het Parlement met ieder hun eigen taal. Zelfs aan tolken zijn gedacht, die een zeer intensieve baan hebben. Officieel 4 uur, maar er wordt nu aangedrongen naar 6 uur per dag - zeer tegen het zere been van onze gids!

Na deze rondleiding konden we buiten de Tribune een grote foto/beeldscherm zien waarop de parlementariërs te zien waren, Annemarie was aardig in beeld; van Dennis de Jong zagen we nog net het kale hoofd!

Weer naar huis

In de grote hal moesten we helaas alweer verzamelen. 16.00 uur begonnen de files in Brussel, voor die tijd hoopte de chauffeur Brussel uit te zijn, wat (bijna) lukte.
Maar ook hier zijn wegwerkzaamheden, ongevallen en Hoge bazen die op tijd weer terug moeten zijn op het vliegveld voor de reis naar huis!
(Deze dagen was het grote vluchtelingen debat, met als vraag of Europa klaar is voor een nieuwe stroom vluchtelingen. Volgens onze eigen premier dus niet!)

Moe maar voldaan zaten we weer in de bus naar huis. Er werd nog een tussenstop gemaakt om een hapje te eten, dit moest echter in rap tempo, want dankzij de files zat de buschauffeur aan zijn rijtijden. We kregen nog een vraag mee van de organisatiesecretaris of er voor de  Europese verkiezingen nog een congres moest worden gehouden, zo ja, dan moet er nog hard gewerkt worden!
Om 20.00uur waren ook wij weer bij ons vertrekpunt, Cor en Ria werden opgehaald; mijn electrische fiets stond gelukkig nog aan het hek vast, dus konden we na een vermoeiende, gezellige dag weer veilig huiswaarts keren!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.