Installatie nieuwe raadsleden 2022

2 april 2022

Installatie nieuwe raadsleden 2022

Foto: SP Veenendaal

Verslag vanaf de Tribune...

Na de Gemeenteraadsverkiezingen van 14, 15 & 16 maart jl., en het plotselinge overlijden van Mila Jansen, was het dan vanavond de taak van Burgemeester Gert- Jan Kats om de nieuwe raad te installeren! Een grote groep die in tweeën gesplitst werd omdat door iedere groep een andere eed werd afgelegd ("Zo waarlijk helpe mij God almachtig" of "Dat verklaar en beloof ik").

Terwijl Sietse, Yolande en ik (Toke) van koffie/thee met een petitfourtje genoten, begon de burgemeester aan een indrukwekkende toespraak voor alle genodigden in de raadszaal, op de tribune, maar ook de mensen thuis achter de computer of andere informatiedragers! Zeker in het licht van de huidige problemen in de Oekraïne, de oorlog met Rusland, maar ook de wereldwijde problemen die er nu spelen! De verkiezingen in Nederland waren democratisch verlopen, wat lang niet overal ter wereld mogelijk is! Wij mogen blij zijn met dit huidige systeem!
Zo ging hij nog even door, haalde Winston Churchill er enkele keren bij, een van de grote staatsmannen tijdens de Tweede Wereldoorlog!

Zo waarlijk...

Foto: SP Veenendaal

Daarna werd de gang van zaken uitgelegd. Het hoe en waarom werd snel duidelijk; na het voorlezen van de gelofte door de burgemeester werd dit door elk opnieuw gekozen raadslid bevestigd met de eed!

Een extra toespraak volgde door onze Jan Breur, nu de nestor (langstzittend raadslid van de raadsleden), die een mooie en emotionele toespraak hield, ook Mila Jansen nogmaals aanhaalde, het van belang vond door met iedereen in gesprek te gaan, niet alleen in de raadzaal, maar ook buiten de raadzaal om, om met elkaar in gesprek te blijven, ook op het persoonlijke vlak!

De nieuwe raad...

Foto: Gemeente Veenendaal / Twitter

Elk raadslid werd in de bloemetjes gezet, en op de foto! Waarna de burgemeester vroeg aan alle raadsleden om hem te volgen naar de grote trap in de hal, waar zij wederom op de foto werden gezet door de vakfotograaf, voordat de familie en genodigden hun geïnstalleerde familielid konden feliciteren! Beneden in de hal kon er nog iets gedronken en geknabbeld worden, werden er bloemen en andere cadeautjes uitgereikt aan de (nieuwe) raadsleden...
Kortom, een gezellige boel ~ waarna ieder zijns/haars weg ging.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.