11 februari, Amsterdam

13 februari 2023

11 februari, Amsterdam

Volksprotest!

Na weken van voorbereidingen door mij (Toke), om via de landelijke beltool mensen naar het Volksprotest te krijgen, was het dan eindelijk zover, met de bus naar Amsterdam.

Via Baukje geregeld, samen met de afdeling Ede! Helaas is de bus niet helemaal vol gekomen; er waren mensen afgehaakt wegens ziekte! Niettemin was het erg gezellig in de bus, Ruth en Baukje zijn erg actief geweest met het schilderen van borden en andere voorbereidingen!
Zo lag er voor iedere bus reiziger een snacktasje met een flesje water, een banaan, en een pakje fruitbeschuit. Goed verzorgd, mensen!

Foto: SP Veenendaal / SP Veenendaal

Met de bus van ging het van Veenendaal-Centrum naar Ede centrum, waar de 2e helft van de buspassagiers op de bus stond te wachten! Zo ging het met ongeveer 40 personen richting Amsterdam, stelde de bus chauffeur zich voor met de naam Peter, werden we door Baukje en Ruth zelf nog even aan het werk gezet om nog wat leuzen op een bord te zetten! Er werd met elkaar gezellig gekletst en voor we het wisten kwamen we aan in Amsterdam. Hier werd uitgelegd waar de bus op de terug weg stond, en werden we bij het uitstappen hartelijk verwelkomd door Vincent & collega om ons verder te verwijzen naar het Beursplein!

Foto: SP Veenendaal / SP Veenendaal

Onderweg natuurlijk al meerdere groepen met rode jassen en borden tegengekomen allemaal op weg naar dat grote plein! Met de kantoren van de aandeelhouders! Langzamerhand liep het plein vol, werden er ludieke manieren gevonden om in beeld te komen, zelf liep ik met een rollator om evt. steun te bieden voor wie nodig, dus we waren goed in beeld als we elkaar kwijt waren! Via de Sociaal Media was dat ook geen probleem, want Baukje had een post Volksprotest aangemaakt, zodat we elkaar in geval van nood konden bereiken!

Foto: SP Veenendaal / SP Veenendaal

Na de nodige toespraken, zang van Ella, en hetoefenen van leuzen voor onderweg, gingen de demonstranten op weg voor een blokje om van een half uurtje. Onder begeleiding van muziek, politie en andere orde medewerkers. Marianne en ik bleven achter en zochten een plekje voor een kopje koffie of chocolademelk.
Toen we de muziek terug hoorden komen, zochten we het plein weer op. De telefoon werd ingezet om de mensen bij elkaar te halen. En zo ging het weer richting de bus  en gingen we weer huiswaarts; richting Veenendaal en Ede.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.