"Big Brother-manie VVD loopt spuigaten uit"

28 januari 2008

"Big Brother-manie VVD loopt spuigaten uit"

In reactie op het verwijderen van de JOP aan de Pionier, hebben VVD-raadsleden Inge Walta-Auf'm Keller en Ronald Veen schriftelijke vragen gesteld aan het college. Onder andere vragen ze om (hufterproof) camera-inzet bij de ontmoetingsplek. De SP ergert zich aan de opstelling van de VVD.

"De VVD heeft zich altijd negatief uitgelaten over jongeren die elkaar in de openbare ruimte ontmoeten. Dit doen ze ook nu weer - het is hun stokpaardje." Aldus fractievoorzitter Jan Breur van de SP. "Dit keer combineren ze het zelfs met hun andere stokpaardje, cameratoezicht. Dat slaat echt nergens op; de 'Big Brother'-manie bij de VVD loopt echt de spuigaten uit!"

In beginsel staat de SP helemaal niet negatief over cameratoezicht, maar er moet wel kritisch gekeken worden naar de toepassing ervan. Bij de JOP zou een camera, volgens de SP, ieder doel missen. Breur: "Camera's hebben
alleen een preventieve werking bij vermogensdelicten; baldadigheid en agressie laten zich er niet door stoppen. En als je de camera inzet voor opsporing en bewijsvoering bij die zaken, werk je aan de achterkant: het kwaad is dan immers al geschied."

Dat er anders moet gekeken naar het JOP-beleid, om overlast en vernielingen tegen te gaan, daarvan is de SP doordrongen. Op 8 Februari heeft Breur een afspraak met wethouder Pilon om te brainstormen over de materie. Cameratoezicht zal hier zeker geen onderdeel van zijn; de SP is ervan overtuigd dat een camera bij de JOP enkel averechts werkt. Jongeren zullen minder graag naar de JOP komen - en wie weet dan nog waar ze zijn?

Breur: "Een camera bij de JOP mist niet alleen z'n eigen doel, maar ondermijnt ook die van de JOP. Dit zou de plek moeten zijn waar ze kunnen experimenteren met sociaal gedrag. Maar dat doe je niet graag met een camera op je knar. Stel je voor dat een jongere zijn vriendinnetje meeneemt... het zoent niet lekker als je niet weet wie er meekijkt."