Antwoorden College onbevredigend

12 november 2008

Antwoorden College onbevredigend

SP stelt vervolgvragen over de kwestie ‘Reling’

De antwoorden die het College geeft op vragen van de SP, over het fietspad aan de Reling, zijn op een aantal punten niet bevredigend. Die conclusie trekt SP-fractievoorzitter Jan Breur. Namens zijn partij stelt hij het College een aantal vervolgvragen.

Een bewoner aan de Dijkstraat heeft van de gemeente toestemming gekregen om een garage aan de achterzijde van zijn huis te bouwen; uitkomend op de Reling. Om zijn garage te bereiken, heeft hij van de gemeente ook toestemming gekregen om over het naastliggende fietspad te rijden met zijn auto. Omdat omwonenden zich zorgen maken over de veiligheid, met name die van hun kinderen, heeft de SP schriftelijke vragen gesteld.

“Uit de beantwoording blijkt dat onder andere dat het College wel erg ver van de gewone mens af staat,” stelt Breur. “Bewoners van de Reling mogen nog geen fietsenschuurtje neerzetten, terwijl de persoon aan de Dijkstraat al toestemming voor zijn garage had, voordat de aanvraag officieel binnen was bij de gemeente. Toen ik een vraag stelde over het beeld dat dit zou kunnen oproepen, reageerden ze als een gebeten hond; alsof ik hen ergens van beschuldig!”

De SP’er vindt dat het College op zijn minst had kunnen erkennen dat er een beeld kan ontstaan dat er iets niet in de haak is, om vervolgens te kunnen aangeven of dat beeld al dan niet onjuist is. In zijn brief aan het College laat hij dit ook weten.

Breur vraagt het College vooral om hun eerdere uitspraken hard te maken. “Het College stelt dat het fietspad niet veelvuldig door kinderen wordt gebruikt. Dan wil ik weten wat het College onder ‘veelvuldig’ verstaat,” aldus Breur, “Het College stelt dat de vergunningsaanvraag op een normale manier is afgehandeld. Ik wil dan weten hoe vaak een dergelijke afhandeling plaats vindt.”

Ook vraagt de SP om harmonisering van de regels tussen de ‘achterzijde Dijkstraat’ en de ‘voorzijde Reling’. Breur: “Het is toch bizar dat je van alles aan de Reling mag bouwen, zolang je er maar niet woont. Want als je er woont, mag er niks.”

De SP blijft benadrukken dat zij de bewoner van de Dijkstraat het gebruik van de garage absoluut niet misgunt. Was de garage aan de Dijkstraatzijde geplaatst, dan had dit een hoop onrust gescheeld.