Slank WERV drastisch af

8 februari 2009

Slank WERV drastisch af

Gezamenlijk standpunt SP-fracties Veenendaal en Wageningen

Er mag behoorlijk geknipt worden in WERV, het samenwerkingsverband tussen Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal. De samenwerking moet enkel op projectbasis verder gaan en zich beperken tot de onderwerpen waar er daadwerkelijk een gemeenschappelijk belang is; voornamelijk dus natuur en landbouw. Dit standpunt heeft de SP ingenomen na een overleg tussen de gemeenteraadsfracties van deze partij in de WERV-gemeenten.

De SP heeft in twee van de WERV-gemeenten, te weten Wageningen en Veenendaal, een gemeenteraadsfractie. Omdat er in het komende jaar een grote evaluatie van de WERV-samenwerking plaatsvindt, namen beide SP-fracties hier een voorschot op om hun standpunt te kunnen bepalen.

De fracties concludeerden onder andere dat er weinig democratische sturing mogelijk is in WERV. Het jaarlijks vaststellen van de Projectagenda is het enige sturingsmoment; verder is WERV vooral in handen van de wethouders.

De SP ziet de mogelijkheid om gezamenlijk zorg te dragen voor het Binnenveld als voornaamste positieve punt in de WERV-samenwerking. Het in het leven roepen van het Binnenveld-fonds is daar een belangrijke stap in. Wel is het van belang dat er overeenstemming komt over de grenzen van het Binnenveld. Zo is het bijvoorbeeld nog onduidelijk of de Kraats nabij Ede bij het Binnenveld hoort; en verschillen de gemeentes Rhenen en Veenendaal van mening over het gebied bij Achterberg – eenwelk door Veenendaal bestempeld is als zoeklocatie voor woningbouw.

Het Binnenveld wordt door de SP als verbindende factor gezien, temeer omdat WERV niet (veel) meer zou moeten doen dan het onderhouden van het Binnenveld. Eventuele toetreding tot de WERV van Barneveld, wat niet aan het Binnenveld ligt, is derhalve voor de partij uitgesloten.