Breur: "Sport begint met twee letters..."

7 maart 2014

Breur: "Sport begint met twee letters..."

Voor de SP is het belangrijk dat sport voor iedereen toegankelijk is. Een handicap of krappe financiële situatie mag daarvoor geen belemmering zijn. "Sport begint met twee letters," zei lijsttrekker Jan Breur donderdagavond op het sportdebat dat Sportservice Veenendaal organiseerde in het Businesshome van DOVO.

Op die avond is ook de term 'Maatschappelijk Verantwoord Ouderschap' ingevoerd door de aanwezigen, die volop discussieerden over de maatschappelijke rol die sport kan hebben. De term werd gekoppeld aan ouders in een bijstandssituatie die vrijwilligerswerk doen voor een (sport)vereniging - als tegenprestatie voor kwijtschelding van de contributie voor hun kind.

De regeling is jaren geleden bedacht door de Groningse SP-wethouder Peter Verschuren, als onderdeel van het door hem geinitieerde Groningen Armoede Pact. Kort na de invoering ervan stelde Breur in de gemeenteraad van Veenendaal voor hetzelfde te doen. Hij kreeg er toen geen meerderheid voor in de gemeenteraad, maar kort daarna sloot Veenendaal zich aan bij het Jeugdsportfonds.

Anno 2014 staat het Jeugdsportfonds echter onder druk. Het aantal aanspraken erop is vervijfvoudigd en het is de vraag of elke aanvraag erop gehonoreerd kan blijven worden. Om het Jeugdsportfonds te ontlasten zouden regelingen als het 'Maatschappelijk Verantwoord Ouderschap' een goede oplossing zijn.
De SP zal zich inzetten voor het opzetten van regelingen zoals deze, die sport en beweging voor iedere Veenendaler bereikbaar maken en houden.