SP Veenendaal ondersteunt ABVAKABO-actie 'Red de Zorg'

30 september 2014

SP Veenendaal ondersteunt ABVAKABO-actie 'Red de Zorg'

Sinds enkele weken zamelt de Veense SP-afdeling handtekeningen in onder het motto 'Red de Zorg'. Hiermee ondersteunt zij de actie die is geïnitieerd door ABVAKABO/FNV, om de zorg voor een kaalslag te behoeden.

De regering (VVD/PvdA) wil de zorg afbreken. Zo zal driekwart van alle plekken in verzorgingshuizen verdwijnen, en zullen er tienduizenden banen worden geschrapt. Het FNV wil deze ontwikkeling stoppen, en vindt de SP aan haar zijde.

Zowel in 'het dorp' als in de diverse wijkwinkelcentra verzamelen actieve SP'ers handtekeningen voor het behoud van zorg. Ook biedt veenendaal.sp.nl een link, met de mogelijkheid om de petitie online te tekenen.

Behalve handtekeningen, levert de actie ook veel gesprekken op. Veel mensen zien in hun omgeving wat de bezuinigingen in de zorg inhouden. Ouderen, chronisch zieken en gehandicapten krijgen niet meer de zorg en aandacht die ze nodig hebben. Hun naasten, mantelzorgers, raken overbelast.

In juli van dit jaar bracht SP-afdeling Veenendaal een rapport uit, waarin duidelijk werd hoe de bezuinigingen de mensen raken. Hierin betrof het de vermindering van de Huishoudelijke Ondersteuning. Onder het mom van 'maatwerk' werd er een mindering toegepast; in de praktijk bleek er van maatwerk geen enkele sprake te zijn.

Met deelname aan de actie 'Red de Zorg' hoopt de SP bij te dragen aan het behoud van goede zorg, en het tij van bezuiniginen te keren.

Tips: