Laatste week in met 1500+ reacties

24 augustus 2015

Laatste week in met 1500+ reacties

Foto: Jan Breur

De SP-enquête die inzichtelijk moet maken of er in Veenendaal draagvlak is voor zondagopenstelling van supermarkten, gaat de laatste week in. Tot 31 augustus kunnen mensen hun mening geven via veenendaal.sp.nl. Meer dan 1500 mensen hebben dit al gedaan.

De groep respondenten bestaat tot dusver uit 77 werknemers, 9 werkzoekenden, 4 supermarktleiders en maarliefst 1534 consumenten. Een totaal van 1624 reacties.
Fractievoorzitter Jan Breur: “Ik ben benieuwd of we de 2000 hebben gehaald, als we de enquête volgende week sluiten.”

Oude enquête

Uit de massale respons blijkt dat het onderwerp van de winkelopenstelling op zondag leeft. Zo ook uit een oude enquête over de koopzondag uit 2013, die destijds slechts door 15 mensen is ingevuld. Dit aantal is
inmiddels opgelopen tot 453. Breur: “Deze oude enquête lag als het ware in de 'krochten' van onze site, en werd niet gepromoot. Dat hij zo actief weer in gebruik is verrast ons eerlijk gezegd. Maar het is ook veelzeggend over hoe sterk dit onderwerp de gemoederen bezig
houdt.”

De vele nieuwe resultaten op deze oude enquête gaan nog goed van pas komen. Lokaal Veenendaal heeft aangekondigd het PvdA-voorstel voor de supermarkten te willen verbreden naar àlle winkels.

“Onze huidige enquête spitst zich toe op supermarkten,” aldus Breur, “de oude gaat over koopzondag in het algemeen. Als Lokaal Veenendaal hun plan doorzet, gaat deze oude enquête nog goed van pas komen.”

Nee, tenzij

Het standpunt van de SP over de zondagopenstelling van winkels is een 'nee, tenzij'. Met name de stem van mensen die in een winkel werken, weegt zwaar. “Het gaat om hun vrije dag,” licht Breur toe. “Daar moeten we bijzonder zorgvuldig mee omgaan.”

Zowel de nieuwe als de oude enquête zijn te vinden op veenendaal.sp.nl. (Als is voor de oude wat meer speurwerk nodig.) Daarnaast is er, ter vermaak, een poll over het alternatief dat columnist 'Boveneinder' aandraagt voor de koopzondag. En in het zesde deel van de zomerspecial 'Politeia' heeft Breur een gesprek met het personage Adeimantos over de ideologische zin en onzin van de enquête.

Reacties

Geen koopzondag in Veenendaal de winkels zijn alle dagen al open behalve zondag kijk eens naar de landen om je heen daar gaat zaterdag middag de winkel al dicht zodat de mensen van hun rust kunnen genieten.Straks wordt het een 24 uur maatschappij gaan er nog meer mensen een burn-out krijgen.
Laat ons de rustdag zondag behouden.