GILBERTBIER: Sla het vat maar aan...

2 juli 2016

GILBERTBIER: Sla het vat maar aan...

Foto: Jan Breur

"Er is genoeg voor iedereen / dus drinken we samen / sla het vat maar aan / ja, drinken we samen / niet alleen," zong de popgroep BOTS lang geleden al in hun grootste hit 'Zeven Dagen Lang'. Een tekst die ook zeer toepasselijk was bij de lancering van Gilbertbier; een Veens biertje, vernoemd naar de stichter van Veenendaal - Gilbert van Schoonbeke.

Gilbert van Schoonbeke was een Antwerps ondernemer die voor de stadsvernieuwing aldaar turf af ging graven in de Gelderde Valei. Eén en ander leidde tot het ontstaan van Veenendaal.
Hoewel hij in 't Veen een beetje in vergetelheid was geraakt, heeft Stadslab hem weer in herinnering gebracht. Uiteindelijk was het Gilbert van Schoonbeke zelf, die het nieuwe bier als eerste mocht schenken; samen met de maker van het bier: J.P. Schenk.

Foto: Jan Breur

Tussen alle hectiek van 'Verantwoordingsdag' en de Kadernota door, hadden vele politici toch even tijd gemaakt om het bijzondere moment bij te wonen. Onder wie uiteraard ook SP-fractievoorzitter Jan Breur.
Raadslid annex horecamagnaat Kees Lochtenberg had zelfs een taakje bij de feestelijkheden: hij mocht haring schoonmaken.

Foto: Dylan Lochtenberg

Van boven naar beneden: Kees Lochtenberg, Jan Breur, Frits Beckerman

Alle aanwezigen lieten zich het bier en de haring goed smaken. Niet in de laatste plaats Gilbert van Schoonbeke zelf...