Tussenstand: 13 gemeenten hijsen regenboogvlag

1 juli 2016

Tussenstand: 13 gemeenten hijsen regenboogvlag

Foto: SP Veenendaal

Tijdens de komende editie van Coming-Out Dag op 11 oktober a.s. zullen in ieder geval 13 gemeenten in de regio Midden-Nederland de regenboogvlag hijsen op het stadhuis. Dat zijn er 8 meer dan in 2015. De gemeenten werden hiertoe uitgenodigd middels een open brief die COC Midden-Nederland verstuurde op 17 mei jl.

Op 17 mei, de  Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie en Transfobie (IDAHOT), stuurde COCMidden-Nederland een open brief naar alle leden van de gemeenteraden en college’s van Burgemeester & Wethouders van 31 gemeenten in de regio Midden-Nederland. In de brief riep het COCop om kritisch te kijken naar het gemeentelijke beleid ten aanzien van LHBT (lesbisch, homo, bi, transgender) en met het verzoek de regenboogvlag te hijsen op Coming-Out Dag.

“Na een ruime maand lijkt het ons goed om alle reacties eens op een rijtje te zetten. We hebben enthousiaste en hartverwarmende reacties gekregen, maar ook teleurstellende. Tot nu toe hebben we 8 nieuwe gemeenten die gaan vlaggen en dat is een mooi begin. We hopen dat er de komende tijd nog meer bij zullen komen”, aldus Simon Timmerman, vicevoorzitter COC Midden-Nederland.

Regenboogvlag voor het eerst in...

In tot nu toe acht gemeenten wordt komende 11 oktober voor het eerst gevlagd vanwege Coming-Out Dag.

Bunnik

Bunnik liet enthousiast weten gehoor te geven aan de oproep. “We vinden het belangrijk dat iedereen de vrijheid krijgt, voelt en neemt om zijn geaardheid te uiten en om zichtbaar zichzelf te zijn”, aldus de gemeente Bunnik.

De Bilt

In gemeente De Bilt werd in november 2015 al een voorstel voor het hijsen van de regenboogvlag aangenomen, bleek na versturen van de brief. “Op 29 november 2015 heeft onze raad een SP-motie aangenomen om voortaan op Coming-Out Dag trots de regenboogvlag te laten wapperen. Om de gemeente niet op kosten te jagen heeft de SP zelfs een exemplaar aangeschaft en die overhandigd aan de voorzitter van de raad”, aldus SP-fractievoorzitter Menno Boer.

IJsselstein

In IJsselstein hield raadslid Peggy Adema (D66) een vlammend betoog bij het indienen van de motie. Tijdens de bespreking werd duidelijk dat de motie van de D66-fractie geen meerderheid zou behalen en trok deze vervolgens in. Uiteindelijk besloot het college van B&W toch gehoor te willen aan de oproep van het COC.

Utrechtse Heuvelrug

Het college van B&W van gemeente Utrechtse Heuvelrug liet al snel na versturen van de brief weten gehoor te willen geven aan de oproep.

Blaricum

Vanuit gemeente Blaricum kwam als eerste reactie op de brief van het COC. Een positieve reactie, want zowel de raad als het college van B&W dragen het initiatief een warm hart toe. In Blaricum zal op 11 oktober de regenboogvlag wapperen.

Huizen

Het college van B&W was niet enthousiast. Om het hijsen van de regenboogvlag toch mogelijk te maken, dienden GroenLinks, CDA, D66, PvdA, Dorpsbelangen Huizen, VVD en Leefbaar Huizen een motie in om een vlaggenmast beschikbaar te stellen. Huizen reserveert deze mast voor burgerinitiatieven en ook voor de regenboogvlag op 11 oktober.

Weesp

Ook gemeente Weesp liet al een week na versturen van de brief weten deel te nemen aan Coming-Out Dag 2016 en dus ook de regenboogvlag te hijsen.

Veenendaal

In Veenendaal werd het verzoek in eerste instantie afgewezen door het college van B&W, omdat het afweek van het vlaggenprotocol. Maar in de raadsvergadering van 23 juni jl. stond een motie van D66, SP en anderen op de agenda. Omdat er al een meerderheid voor was, liet burgemeester Wouter Kolff namens het college van B&W weten in dit geval akkoord te gaan en het verzoek toe te staan.

Geen vlag in Renswoude en Soest

Een kort en teleurstellend bericht ontving COC Midden-Nederland uit Renswoude. Tot nu toe geen initiatief vanuit de raad, maar de gemeente liet weten het plaatselijk en landelijk vlaggenprotocol te volgen. In gemeente Soest lijkt een voorstel van de plaatselijke partij DSN het niet te redden met enkel steun van GroenLinks. “Onze opvatting werd dus niet gedeeld door de andere partijen. Want, zo werd er gesteld, als je voor de LHBT’ers een vlag uithangt, dan moet je dat ook doen voor bijvoorbeeld de Dag van de Duurzaamheid, Wereldkankerdag, Dierendag en zelfs voor Lepradag. Het maakt meer dan duidelijk dat solidariteit en steun voor LHBT’ers door de meeste alleen op papier beleden wordt”, aldus Yolande Gastelaars, fractieleider Democraten Soest Natuurlijk.

Acties in Vianen

Ook in gemeente Vianen liet het college van B&W weten niks te zien in de oproep om de regenboogvlag te hijsen. Deze afkeurende reactie werd niet door alle inwoners van Vianen onderschreven en een particulier initiatief is gestart. Het Facebook-event ‘Vianen vlagt wel de regenboogvlag’ roept inwoners op juist wel te gaan vlaggen op 11 oktober. Inmiddels bereidt de PvdA-fractie een motie voor die waarschijnlijk komende week wordt behandeld.

Wappert al...

Amersfoort, Hilversum, Nieuwegein, Utrecht en Zeist
De gemeenten Amersfoort, Hilversum, Nieuwegein, Utrecht en Zeist vallen ook binnen het werkgebied van COC Midden-Nederland, maar ontvingen de open brief niet aangezien zij in 2015 de regenboogvlag al hadden wapperen op Coming-Out Dag. Het COC gaat ervan uit dat dit in 2016 ook het geval zal zijn.

Nog geen reactie

Nog niet van alle gemeenten is een (inhoudelijke) reactie ontvangen. Het gaat hier om de gemeenten Baarn, Bunschoten, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Oudewater, Rhenen, Stichtse Vecht, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, Gooise Meren, Laren, Wijdemeren, Culemburg, Nijkerk en Scherpenzeel.

“Aan de gemeenten die nog niks hebben laten horen doen we bij deze nogmaals het verzoek dit onderwerp op de agenda te zetten. Ook LHBT’ers in die gemeenten verdienen aandacht! Raadsleden, wethouders en burgemeesters kunnen te allen tijde contact met ons opnemen voor informatie, advies en ondersteuning”, aldus Simon Timmerman, vicevoorzitter COC Midden-Nederland.

COC Midden-Nederland

Het COC komt al sinds 1946 op voor de belangen van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders (LHBT). Sinds 18 januari 1950 is het COC ook in de regio Utrecht actief. Eerst onder de naam COC Utrecht en later onder de naam COC Midden-Nederland. COC Midden-Nederland is lid van de federatie van COC’s en is actief in de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, Zeist, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Culemborg, Nijkerk en Scherpenzeel. Meer informatie op www.cocmiddennederland.nl.