De koopzondagen worden geëvalueerd. Echt.

20 januari 2017

De koopzondagen worden geëvalueerd. Echt.

Foto: Cor van Londen

De verstoring is voorbij; de vertraging neemt af. De evaluatiecriteria voor de koopzondagen zullen in februari aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Dit maakte Burgemeester Kolff afgelopen dinsdag bekend, na vragen van de SP in de raadscommissie.

SP-fractievoorzitter Jan Breur was teleurgesteld in de lege agenda van de vergadering; hierop stonden enkel de grensaanpassing met Rhenen, de financiële stukken van de brandweer, en de ingekomen stukken. Breur had op meer gehoopt: "Nadat de gemeenteraad Veenendaal twee maanden heeft stilgezet, zou je denken dat er een inhaalslag zou worden gemaakt nu er weer een college zit."

Met name het feit dat de evaluatie 'koopzondag' op de raads- en commissiekalender in het vak 'nog in te plannen' stond, ergerde Breur.
"Toen de uitstellijst werd vastgesteld, waren de evaluatiecriteria al besluitrijp. Ergens had ik de stille hoop dat ze nu al voor zouden liggen; in plaats daarvan zijn ze nog niet ingepland."
Dat was zorgelijk, omdat de volgende koopzondag eraan zit te komen: op 26 maart, tijdens de kermis.
De SP was sowieso al tegen het uitstel van de evaluatiecriteria.

In reactie daarop gaf Burgemeester Kolff aan, dat 'de machine' weer is aangezet. De meeste voorstellen kunnen echter - in verband met 'looptijden' - niet voor maart aan de gemeenteraad worden aangeboden. De evaluatiecriteria voor de koopzondag komen echter al in februari.

Dit laat onverlet dat de twee koopzondagen die in 2016 hebben plaatsgevonden buiten de officiële evaluatie van de gemeente zullen vallen. Om dit te ondervangen heeft de SP een eigen evaluatie opgezet; deze is bestemd voor mensen die in een winkel in Veenendaal werken.
Tot en met het einde van januari kan deze worden ingevuld op de website van SP Veenendaal: veenendaal.sp.nl.
In september neemt de gemeenteraad (hopelijk) een definitief besluit over het 'koopzondagenbeleid'.

naar de vragenlijst

Behalve om een spoedige agendering van de koopzondag-evaluatie vroeg de SP ook om een spoedige evaluatie voor de afvalscheiding.