SP: "Zet Veenendaal niet stil!"

11 november 2016

SP: "Zet Veenendaal niet stil!"

Foto: Cor van Londen

Gisteravond (donderdag 10 november) heeft de gemeenteraad besloten welke onderwerpen niet behandeld worden tot er een nieuw College is aangetreden. De SP vindt dat er TEVEEL onderwerpen worden uitgesteld.

Hoe ingrijpend het ontslag van de wethoudersploeg ook is voor 'gemeentehuisbewoners'; de wereld blijft wel draaien - en de gemeente blijft een verantwoordelijkheid naar haar inwoners houden.

SP-fractievoorzitter Jan Breur gaf aan te snappen dat niet alle onderwerpen kunnen doorgaan in de periode dat Burgemeester Kolff in zijn eentje de verantwoordelijkheid voor het gemeentebestuur draagt. Maar veel onderwerpen zijn simpelweg TE URGENT om te laten liggen.

Breur:  "Als we de criteria voor de evaluatie 'koopzondag' niet vaststellen, zitten we dadelijk met onvolledige data. Dat kunnen we niet stilzetten.
Met IW4 hebben we niet alleen met onszelf te maken, maar ook met onze partners in de gemeenschappelijke regeling. En met de medewerkers die in onzekerheid over hun toekomst blijven. Dat kunnen we niet stilzetten.
De situatie rond de statushouders is bijzonder ingrijpend. Dat kunnen we niet stilzetten."

Onderhandelingsruimte? Onzin!

Toch zijn er veel partijen die wel een boel onderwerpen op de lange baan wilden zetten. VVD-fractievoorzitter Dylan Lochtenberg gaf aan dat hij de partijen ruimte gunde in de te voeren coalitieonderhandelingen.

Wat de SP betreft gaat dat argument niet op, omdat er nauwelijks wat te onderhandelen valt. Hij bracht de constatering die zijn fractie en bestuur vorige week deden in herinnering.

Breur: "Het raadsprogramma is met breed draagvlak aangenomen. We hebben nog slechts één vol jaar te gaan naar de komende verkiezingen - en van dat jaar is de begroting al vastgesteld. Unaniem. Er is helemaal niet zoveel ruimte meer voor onderhandelingen; er ligt gewoon een duidelijke opdracht van de raad!"

Toch veel uitstel

Foto: Gemeente Veenendaal

De commissie 'Strategische Visie 2040'.

Uiteindelijk is de lijst van uit te stellen onderwerpen grotendeels gelijk gebleven. Alleen de uitwerking van de motie 'statushouders', die bij de Kadernota was aangenomen, en de voortgang van de 'Strategische Visie 2040', zijn behoed van uitstel.

Hoewel de SP blij is dat die punten wel doorgang vinden, vindt de partij de oogst te mager. Er wordt teveel in de koelkast gezet.
Daarom stemde de SP uiteindelijk TEGEN de 'uitstellijst'.

Hoeveel stemmen voor/tegen?

Weet ik niet meer uit m'n hoofd. Ongetwijfeld staat het woensdag op de gemeentepagina van de Veenendaalse Krant.