Burgerinitiatief Holle Kamp: Naar het College?

28 februari 2017

Burgerinitiatief Holle Kamp: Naar het College?

Foto: Jan Breur

Bewonerscommissie Holle Kamp heeft een Burgerinitiatief ingediend. Zij willen snelheidsbeperkende maatregelen en éénrichtingsverkeer in een aantal van hun straten - om zodoende de verkeersveiligheid in hun buurt te vergroten. Uit de toetsing blijkt echter, dat niet de Gemeenteraad hierover gaat, maar het College van Burgemeester en Wethouders.

Desalniettemin heeft de SP gevraagd om het burgerinitiatief op de agenda van de Raadscommissie te zetten...

Als een Burgerinitiatief niet tot de bevoegdheid van de Gemeenteraad, maar van het College valt, wordt het doorgestuurd. Er kan een advies van de Gemeenteraad worden toegevoegd. SP-fractievoorzitter Jan Breur hecht er waarde aan dat dit advies gegeven wordt, en vroeg daarom om agendering.

Escape

Het voorlaatste Burgerinitiatief stamt uit november 2015. Deze ging over Pop- en Cultuurpodium Escape. Ook dit initiatief werd niet ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. Toen was het, omdat het korter dan twee jaar geleden was dat de Gemeenteraad een besluit over dat onderwerp had genomen.

Ook toen was het de SP die desalniettemin om agendering vroeg, omdat de initiatiefnemers veel werk in hun initiatief hadden gestoken en een reactie van de gemeenteraad verdienden.
Deze afwijzing was voor de SP ook aanleiding om de Verordening Burgerinitiatief te willen herzien.

Daar zijn we druk mee bezig en we hebben goede hoop!