Wij knokken door!

19 maart 2017

Wij knokken door!

Foto: Jan Breur

De verkiezingen van afgelopen woensdag (15 maart) zijn achter de rug, maar een strijd voor een rechtvaardig en sociaal Nederland gaat verder. Dus was TEAM SP gisteren (zaterdag, 18 maart) gewoon weer aanwezig in de Veense Hoofdstraat.

De partij groeit gestaag in Veenendaal, maar ook in andere plaatsen in de regio. Dus was er alle reden om de bezoekers van de Veense binnenstad een bedankje te overhandigen.

Foto: Jan Breur

"De verkiezingen zijn al voorbij hoor," riepen verschillende mensen bij het zien van de SP'ers. Kennelijk waren ze niet gewend dat politieke partijen niet alleen voorafgaand aan de verkiezingen om stemmen vragen, maar na afloop ook de stemmers bedanken. Toen zij hoorden wat het idee van de actie was, werd het toch wel gewaardeerd.

"Gefeliciteerd, de SP trakteert!" Zei oud-penningmeester Nico van Ginkel vriendelijk bij het uitdelen van de bedankjes. Hij, en zijn teamgenoten hadden veel mooie gesprekken.
"Ik heb op jullie gestemd," klonk het veelvuldig. De bedankjes gingen grif van de hand, en voor de regenbui begon was de voorraad op. Het weer gunde de SP'ers een droge bedank-actie.

Het bedankje voor de kiezers bestond uit een brief en het befaamde schuursponsje. De echte enthousiasteling kreeg daarbij ook nog een foldertje om lid te worden.

Veenendaal, Rhenen, Renswoude

Foto: Enna van Duinen

Pakweg een miljoen Nederlanders heeft bij de Tweede-Kamerverkiezingen een stem uitgebracht op de SP. Onder hen zijn 2.413 woonachtig in Veenendaal. Daarmee heeft de SP een kleine 500 nieuwe Veense stemmen getrokken ten opzichte van 2012.
De partij groeide van 5,3% naar 6% van de Veense stemmers, en is daarmee in Veenendaal de grootste op links.

Ook in de andere gemeenten die onder de verantwoordelijkheid van SP-afdeling Veenendaal vallen, Rhenen en Renswoude, heeft de SP gewonnen.
In Rhenen groeide de partij van 520 (4,5%) naar 613 (4,9%) stemmen. De titel 'grootste op links' viel hier GroenLinks ten deel.
De groei in Renswoude ging van 85 (2,8%) naar 103 (3,2%). Het mag niet veel lijken, maar de SP is in 'Renswoe' wel de grootste partij op links.

Overig omgeving

De SP werd ook de grootste linkse partij in Scherpenzeel (3,4%). In 2012 scoorde de SP hier nog 3,2% - oftewel 184 stemmen. Dit jaar werden dat er 216.
In Ede won de SP er weliswaar stemmen bij, maar door de hogere opkomst was het een procentueel verlies. De SP steeg van 3.354 naar 3.572 stemmen - maar in procenten is dat een daling van 5,2% naar 4,9%.
Een nihil verliesje deed zich voor in Barneveld, waar de SP 10 stemmen verloor (en zakte van 3,6% naar 3,2%).

Foto: Enna van Duinen

Bedankt

De 'revolutie' heeft zich nog niet voorgedaan. De strijd voor een sociaal en rechtvaardig Nederland gaat door - al is het in kleine stapjes. De SP blijft zich inzetten voor goede zorg zonder marktwerking. Voor AOW op 65. En voor een samenleving waarin we naar elkaar omkijken.

Een miljoen Nederlanders heeft bij deze verkiezingen hun stem en vertrouwen aan de SP gegeven. Om het geluid van deze strijd te vertolken in de Tweede Kamer.
Hier is de SP erg dankbaar voor - zoals ook mag blijken uit de bedank-acties.

Maar, zoals ook al tijdens de campagne is gezegd, komen de veranderingen niet als het alleen maar van de Tweede Kamer moet afhangen. Veranderingen komen, als gewone mensen zich hiervoor uitspreken. Daarom wil de SP graag met u in gesprek. Wij hopen u snel te treffen.