Je mag zijn wie je bent. In Veenendaal.

1 september 2017

Je mag zijn wie je bent. In Veenendaal.

Foto: Jan Breur

Politici die de afgelopen week hun eerste vergadering of bijeenkomst op het gemeentehuis hadden, wachtte een kleine verrassing. De openbare toiletten in het gebouw zijn genderneutraal. Daarmee is uitvoering gegeven aan een motie van PvdA, D66 en SP.

Ook kreeg de SP deze week antwoord op schriftelijke vragen die fractievoorzitter Jan Breur eerder stelde, over de acceptatie van LHBT+'ers in Veenendaal. De beantwoording stemt de partij behoorlijk positief.

Regenboogvlag

Foto: Baukje Hiemstra

Breur stelde de vragen naar aanleiding van een brief die C.O.C. Midden-Nederland aan de gemeenteraad heeft gestuurd. Het C.O.C. ziet graag dat, in navolging van vorig jaar, ook dit jaar de Regenboogvlag wordt gehesen op coming out day. Ook wil de organisatie dat er aandacht is voor de acceptatie van LHBT+'ers in de gemeente.

Met het C.O.C., hoopt de SP dat ook dit jaar – en de jaren hierop – de Regenboogvlag zal wapperen bij het gemeentehuis. Ten teken dat in Veenendaal iedereen mag zijn wie zij of hij is.
Met het C.O.C., is de SP van mening dat de Regenboogvlag een belangrijk symbool is, maar zonder verdere actie zal er weinig veranderen.

Positief antwoord

Foto: Baukje Hiemstra

In hun antwoord laat het College weten dat de Regenboogvlag inderdaad ieder jaar wordt gehesen. Ook op andere manieren heeft de gemeente oog voor de acceptatie LHBT+'ers in Veenendaal. Er is het project 'Veenendaal in Dialoog', waarin ontmoeting en dialoog tussen verschillende groepen in Veenendaal centraal staat.  In het project zullen het komende jaar aandachtspunten meegenomen die de 'Adviesraad Gemeentelijk Diversiteitebeleid' heeft aangedragen.
Ook is er aandacht voor "respectvol met elkaar omgaan, het zoeken naar gemeenschappelijke waarden en de kracht van het verschil" in de Lokale Educatieve Agenda, waarin de gemeente samenwerkt met het primair en voortgezet onderwijs.

De SP is blij met de antwoorden van het College.
Fractievoorzitter Jan Breur: "Het is een goed signaal dat je in Veenendaal kunt zijn wie je bent. Ik ben blij dat het gemeentebestuur oog heeft voor de diversiteit in de samenleving, en zich inzet voor de acceptatie van ieder mens. Samen met het college zeggen wij: wees wie je bent, en wees welkom in Veenendaal."

Foto: SP Veenendaal

Ik ben zlef lesbisch en ik ben heel blij om te horen deze nieuws:)