"Fijn om over de WMO te kunnen praten."

19 november 2017

"Fijn om over de WMO te kunnen praten."

bijeenkomst Koffie, Cake & WMO

Gisteren (zaterdag 18 november) vond de eerste van twee bijeenkomsten van 'Koffie, Cake & WMO' plaats, die deze maand gepland staan. Bij 'Koffie, Cake & WMO' kunnen mensen die zorg gebruiken - of op een andere manier te maken hebben met de WMO - hun ervaringen en ideeën uitwisselen. Op een laagdrempelige manier praten over de zorg en wat erbij komt kijken.

De bijeenkomsten worden georganiseerd door ervaringsdeskundige, Yolande de Meer. Zij wordt hierin ondersteund door de SP.
De Meer kijkt tevreden terug op de bijeenkomst.
"Ik had het idee dat de mensen met een goed gevoel naar huis gingen. Men vindt het fijn om in kleine kring over de WMO te praten."

Zorguren, zorgkosten

Foto: Koffie, Cake & WMO

Net als in de bijeekomst in juni, gingen veel van de gesprekken over de toewijzing van zorg. Veel mensen krijgen niet de ondersteuning die zij nodig hebben - maar trekken niet aan de bel, omdat ze niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden.
Zo kan het gebeuren dat er bij een vrouw, hart- en COPD-patiënt, eens in de twee weken in 150 minuten, het hele huis moet worden schoongemaakt. Maar, blij met alle hulp en niet wetende dat het beter kan, zegt zij tevreden te zijn over deze ondersteuning.
Mensen die vinden dat zij niet de juiste ondersteuning krijgen, kunnen aan de gemeente vragen of die er nog eens naar kijkt. Dit heet een 'herindicatie'. Wie wordt uitgenodigd voor een gesprek voor (her)indicatie doet er verstandig aan om iemand mee te nemen die kan helpen om de hulpvraag goed duidelijk te maken aan de gemeente. Dat kan een naaste zijn, maar ook een deskundige vrijwilliger; dit wordt 'cliëntondersteuning' genoemd.

Nog meer dan over de toekenning van de juiste (hoeveelheid) zorg, gingen de gesprekken over de zorgkosten. En de stapeling daarvan.
Een zorgvraag gaat vaak gepaard met een verminderd inkomen. Tegelijkertijd vindt er een opeenhoping van kosten plaats, onder andere aan eigen bijdragen en eigen risico's. En nu is er vorig jaar wel wat gedaan aan de eigen bijdragen, maar een hulpbehoefte blijft een dure aangelegenheid.
De SP snapt dat mensen die kosten soms moeilijk kunnen opbrengen. In de gemeenteraad pleit de partij dan ook voor het afschaffen van de eigen bijdrages in de WMO. Op nationaal niveau strijdt de partij voor de invoering van een Nationaal ZorgFonds zonder Eigen Risico, dat de dure commerciële verzekeraars moet vervangen.

Wordt vervolgd...

Foto: Koffie, Cake & WMO

De bijeenkomsten van 'Koffie, Cake & WMO' worden als zeer nuttig ervaren. Zowel door de bezoekers als door de organisatie. Yolande de Meer: "We krijgen terug dat mensen zich echt geholpen voelen met deze bijeenkomsten. Dat doet ons goed."

De volgende bijeenkomst staat al gepland. Deze zal plaatsvinden op:

• Zaterdag 25 november
  • Aanvang 15:00u
  • In 'de Egelantier' aan de Rederijkers 1 in Veenendaal West.

Mensen, die gebruik maken van de WMO, mantelzorgers en geïnteresseerden zijn van harte welkom. Onder het genot van koffie met cake kan men ervaringen uitwisselen over het WMO beleid van de gemeente Veenendaal.
Vanaf 14.45 staat de koffie/thee met cake al voor u klaar.