Keurige 'Brexit' Heuvelrug/IW4

20 december 2017

Keurige 'Brexit' Heuvelrug/IW4

Foto: Baukje Hiemstra

Soms komen er in de gemeenteraad voorstellen voorbij, waar de SP gewoon blij van wordt. Bijvoorbeeld als de partij gelijk krijgt over de reclamemogelijkheden van sportclubs. Of als het uittreden van een gemeente uit een Gemeenschappelijke Regeling zeer netjes en vlekkeloos verloopt; en dat was het geval voor de gemeente Utrechtse Heuvelrug bij IW4...

Sociale werkvoorziening IW4 is een gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Veenendaal, Rhenen, Renswoude en Utrechtse Heuvelrug. Die laatste doet maar gedeeltelijk mee: alleen de voormalige gemeenten Amerongen, Overberg en Leersum maken deel uit van IW4 - en die zijn in 2006 opgegaan in de supergemeente 'Heuvelrug'.
De huidige gemeente Utrechtse Heuvelrug valt echter in een andere arbeidsmarktregio (Midden-Utrecht) en richt zich vooral op sociaal werkbedrijf BIGA in Zeist. Om die reden wil Utrechtse Heuvelrug 'uit IW4 stappen'.

Er is een uittreedvoorstel gemaakt. Alle IW4-gemeenten moeten hierover een besluit nemen.

In het voorstel staat dat de gemeente Utrechtse Heuvelrug per 1 januari 2018 niet meer deel uitmaakt van IW4. Ook staan er een aantal voorwaarden in, om het uittreden vlekkeloos te laten verlopen:

• De 17 medewerkers van IW4, die in de gemeente Utrechtse Heuvelrug wonen, behouden hun werk en opgebouwde rechten.
  • De komende 10 jaar blijft de gemeente Utrechtse Heuvelrug in evengrote mate opdrachtgever voor het groenonderhoud als dat ze nu zijn.
  • Er worden sluitende afspraken gemaakt over de verrekening.
  • Utrechtse Heuvelrug blijft meebetalen aan de 17 medewerkers voor het geval de subsidie van de Rijksoverheid tekort schiet.
  • Utrechtse Heuvelrug betaalt eenmalig een 'kleine ton' om de spullen en leningen van IW4 te verrekenen.
  • Verder hoeft Utrechtse Heuvelrug geen gemeentelijke bijdragen meer te betalen aan de Gemeenschappelijke Regeling.

De SP vindt dat de uittreding netjes is geregeld. Vooral omdat er goed voor de medewerkers wordt gezorgd; zij hoeven er niets van te merken dat er wat verandert.
Toen de uittreding in de raadscommissie werd besproken, gaf SP-fractievoorzitter Jan Breur dan ook veel complimenten.
Breur: "Ik zou haast zeggen: stuur dit voorstel naar de EU in Brussel. Dan hebben ze een goed voorbeeld hoe ze de 'Brexit' netjes kunnen regelen!"

Morgenavond (21 december) neemt de gemeenteraad van Veenendaal een besluit over het voorstel. Het voorstel is een hamerstuk: er gaat niet meer over worden gepraat. In principe zijn alle partijen het eens met het voorstel.