Regiobrede petitie: Gratis plens in het Hens

Regiobrede petitie: Gratis plens in het Hens

Foto: Henschotermeer

SP Veenendaal doet mee!

"Een vrije plens in het Hens!" dat is de slogan van de handtekeningenactie om het Henschotermeer gratis toegankelijk te houden voor bezoekers en te voorkomen dat er een hek omheen komt.

Vanaf vandaag kan door burgers op petitie.nl de digitale handtekening worden gezet onder de volgende zin: Gratis toegang tot het Henschotermeer, geen hek en goed voor de natuur.

teken de petitie

De actie

Het doel is om zoveel mogelijk handtekeningen op te halen  om zo de partijen in de gemeenteraden en de wethouders in deze gemeenten ervan te overtuigen op zoek te gaan naar een oplossing om de toegang tot het Henschotermeer gratis te houden voor bezoekers.

De actie is een samenwerking van verschillende politieke partijen uit de regio, te weten:
Woudenberg: GL/PvdA, Utrechtse Heuvelrug: SP, OPEN, D66, Leusden: SP, GL, PvdA, Amersfoort: GL, SP, PvdA, Veenendaal: PvdA, SP, Zeist: GL, SP, PvdA, Wijk bij Duurstede: SP, De Bilt PvdA, Rhenen: Progressieve Combinatie Rhenen.

Henschotermeer

Het Henschotermeer is een uniek stuk natuur waar iedereen zwemmend, schaatsend, joggend, zonnebadend en wandelend van moet kunnen genieten, hoe groot of klein je portemonnee ook is. Het Henschotermeer trekt 300.000 tot 400.000 bezoekers per jaar die vrijwel allemaal uit deze regio komen: Daaruit blijkt de belangrijke maatschappelijke functie van het meer.

Het Henschotermeer moet gratis toegankelijk blijven voor bezoekers en niet verdwijnen achter een hek. Een hek is ontsierend voor dit prachtige stuk natuur en het belemmert dieren, zoals reeën en vossen om ‘s nachts bij het water te komen voor een drinkpauze.