Warmetruiendag

Warmetruiendag

Foto: Enna van Duinen

Veenendaal doet mee

De gemeente Veenendaal stimuleert inwoners en ondernemers bij het nemen van duurzame maatregelen. Deze maatregelen hoeven niet altijd groot te zijn: een warme trui aantrekken en de verwarming lager zetten is ook energiebesparing. Daarom doet ook Veenendaal vandaag (vrijdag 2 februari) mee aan de landelijke Warmetruiendag.

Energie besparen

De groenste energie is de energie die niet wordt gebruikt. Door een warme trui aan te trekken en de verwarming lager te zetten kan comfortabel 6% energie en CO2 per graad worden bespaard. Dit is een gemakkelijke manier om energieverspilling tegen te gaan. Zo komt het doel van de Gemeente Veenendaal, om in 2035 energieneutraal te zijn, weer een stukje dichterbij.

Wethouder Nermina Kundic: "Bewustwording van ons energieverbruik is een eerste stap op weg naar een energieneutraal Veenendaal. Moet ik die energie wel verbruiken of kan ik een warme trui aantrekken en daardoor de verwarming lager zetten? En wat levert dat op? Graag laten wij met verschillende acties zien dat energieverbruik soms ook anders kan. Of het nu advies is via onze wijkaanpakken met onze duurzaamheidscaravan of meedoen met de Warmetruiendag, wij helpen en stimuleren onze inwoners en ondernemers graag in het maken van duurzame keuzes."

Acties

Om inwoners, leerlingen en ondernemers te enthousiasmeren, organiseert de gemeente op vrijdag (en zaterdag) verschillende acties. Zo is er op vrijdag 2 februari en zaterdag 3 februari een breicafé in de Cultuurfabriek. Veenendaal met haar wolindustrie is natuurlijk bij uitstek een ideaal uitgangspunt om te beginnen met het breien van een warme trui of sjaal. Het breicafé is voor iedereen open op vrijdag 2 februari van 13.30 tot 17.00 uur en zaterdag 3 februari van 10.00 tot 13.00 uur. Beginners en gevorderden kunnen tips en trucs uitwisselen. Daarnaast staat voor de Cultuurfabriek de duurzaamheidscaravan van de gemeente, waar bezoekers alle informatie kunnen vinden rondom duurzame maatregelen voor hun woning. Daarnaast kunnen zij, in de caravan, in gesprek met een onafhankelijke energie-adviseur.

Win een prijs

Tevens worden ondernemers en leerlingen van het basisonderwijs met acties gestimuleerd op 2 februari in een dikke trui naar het werk of school te komen.

Wie een leuke selfie of foto maakt in een warme trui, met een breiwerk of voor of in de caravan, kan deze delen op Gemeente Veenendaal Facebook en/of Twitter met #NieuweEnergieVeenendaal. Hiermee is een Twinkelingbon en mooie Fairtrade prijzenpakketten te winnen.

De SP en Warmetruiendag

in de strijd voor een duurzaam Veenendaal

De SP is een 'warm' voorstander van Warmetruiendag. Niet alleen omdat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is, maar ook omdat de SP bewustwordingsdagen zoals deze toejuicht. Zowel verschillende actiepunten op het gebied van duurzaamheid, als het houden van themadagen komen terug in het verkiezingsprogramma 2018-2022 "met elkaar voor Veenendaal".

Om Veenendaal duurzamer te maken wil de SP onder andere meer groen, schonere opwekking en minder verspilling van energie, effectievere afvalscheiding en een goede bestrijding van zwerfvuil. Onlangs heeft de SP op dat laatste een klein succesje geboekt: op instigatie van de SP heeft Veenendaal zich aangesloten bij de Statiegeld Alliantie!
Tevens verzet SP Veenendaal zich tegen de laagvliegroutes, die als gevolg van de uitbreiding van Lelystad Airport over onze regio zouden komen.

De SP wil een prettig, mooi, leefbaar en schoon Veenendaal. Niet alleen nu, maar ook voor de generaties na ons.
Warmetruiendag levert natuurlijk maar een kleine bijdrage hieraan. Maar, als we ons allemaal bewust worden van ons energieverbruik en er naar handelen, kan er een grote stap worden gezet.
Dus: pak die trui, zet de thermostaat laag en doe mee! Op naar een schoner Veenendaal!