Blijft moeilijk, parkeren...

31 maart 2018

Blijft moeilijk, parkeren...

Foto: Baukje Hiemstra

Duivenwal in de bres voor vergunningparkeren

Als er één beleidsterrein is waarin de gemeente Veenendaal absoluut niet sterk is, dan is het wel parkeren. Jaar na jaar slaagt de gemeente er niet in de parkeerexploitatie sluitend te krijgen en strompelt de gemeente van juridisch conflict naar juridisch conflict met de ACM.
Alsof dat nog niet genoeg was, is er nu ook onrust in de Duivenwal, naar aanleiding van een beleidswijziging. Negentig bewoners zijn in de pen geklommen om hiertegen bezwaar te maken.

Als je oud en minder goed ter been bent, wil je graag je auto dicht bij je woning kunnen zetten. Bij de Duivenwal waren er aparte parkeerplekken voor vergunninghouders (bewoners), zodat die niet al te ver hoefden te lopen tussen hun woning en auto.
In haar 'oneindige wijsheid' heeft de gemeente echter besloten om het vergunningparkeren daar op te heffen, en de parkeerplekken algemeen toegankelijk en betaald te maken. Zogenaamd omdat er te weinig algemene parkeerplekken zijn. Maar de betaald-parkeerplekken die er zijn laten zich veelal typeren als een oceaan van rust. Dit, in tegenstelling tot de vergunningsplekken.

Brief

Deze beslissing heeft bij de bewoners van de flats aan de Duivenwal en de Weverij dus de nodige zorgen gebaard.
"U schrijft dat u de parkeersituatie wilt verbeteren. Maar dat doet juist u niet," schrijven Janny de Gooijer en Fred Harms in een brief aan de gemeente. Zij zijn bewoners van de Duivenwal. Negentig anderen tekenden de brief. "U maakt het ons als bewoners alleen maar moeilijker."

In hun brief maken ze duidelijk hoe belangrijk de auto voor hen is, en hoe belangrijk het is om dicht bij de deur te kunnen parkeren. "De auto is voor ons noodzakelijk om nog ergens te komen. Onze parkeerplaats bij de Duivenwal en Weverij staat dan ook bijna altijd helemaal vol met auto’s van bewoners met een parkeervergunning." Als de parkeerplaats te vol is, voelt men zich gedwongen om op de stoep te parkeren: "Want het is voor ons belangrijk om dicht bij onze flat te kunnen parkeren, omdat we minder goed kunnen lopen."

Geen oplossing

Zo vol als de vergunningsplaatsen staan, zo rustig is het op de nabijgelegen plekken voor betaald parkeren. Het opheffen van de verguningsplaatsen ten gunste van betaald-parkeerplaatsen is dus geen oplossing van het probleem. Als er al sprake is van een probleem.

"Er is voor bezoekers aan het centrum al parkeerplek genoeg op de parkeerplaatsen en in de parkeergarage op de Duivenweide achter de Lampegiet. Want die parkeergarage en het parkeerdek staan vrijwel altijd leeg," schrijven de Duivenwallers in hun brief.
"En die zal heus niet vol komen als u van onze parkeerplaats betaald parkeren maakt in plaats van uitsluitend parkeren voor vergunninghouders zoals het nu is;" voegen ze eraan toe.

Zie ook: