Een nieuw begin...

30 maart 2018

Een nieuw begin...

Gemeenteraad geïnstalleerd

Na de verkiezingen en de hertelling was het eindelijk zover: de gemeenteraad kon geïnstalleerd worden. Op donderdag 29 maart legden 33 mannen en vrouwen, van 11 politieke partijen de eed danwel de verklaring en belofte af. Een nieuwe raadsperiode is van start gegaan...

En wat een spannende verkiezingen zijn het geweest! Dat elke stem telt werd eenstemeer duidelijk, want één stem bepaalde het verschil tussen een extra zetel voor de SGP of het voortbestaan van de PvdA. Het is dat laatste geworden.

Voor de SP had de verkiezing een bitter bijsmaakje. De organisatorische vlucht vooruit en de keiharde inzet onder de mensen hebben zich niet vertaald in zetelwinst. Sterker nog: de SP heeft verloren. Dat was even slikken, maar TEAM SP heeft zich herpakt en is weer volop actief!

Foto: AJ Breur

Fractievoorzitter Jan Breur legde dan ook vol goede moed de eed af. Hij gaat zijn vierde periode als raadslid in. Hij mag dan wel een 'Lonesome Cowboy' in de gemeenteraad zijn; hij weet zich op de achtergrond gesteund door een ijzersterk team. Met elkaar zetten zij zich in voor een bruisend, duurzaam en sociaal Veenendaal.

Collegevorming

De ChristenUnie kwam als grootste partij uit de bus. Zij mogen dan ook de informateur leveren; degene die met vertegenwoordigers van alle gemeenteraadsfracties spreekt om te ontdekken uit welke partijen er een College van Burgemeester en Wethouders gesmeed kan worden.

Deze informateur vonden zij in de persoon van Wouter de Jong. De Jong is in het dagelijkse leven Burgemeester van Houten.
In de aankomende week ontvangt hij alle vertegenwoordigers.

Het is in ieder geval al duidelijk dat Arianne Hollander (VVD) geen deel uit zal maken van het nieuwe College. Zij heeft bekend gemaakt niet meer beschikbaar te zijn als Wethouder en heeft om haar ontslag gevraagd.
Hollander is acht jaar lang wethouder geweest.

Aan de slag

Foto: AJ Breur

De nieuwe gemeenteraad kan in ieder geval aan de slag, na deze feestelijke start waarbij bloemen en cadeaus op hun plaats waren.