Cliëntervaringsmonitor WMO: Werk aan de winkel!
Cliëntervaringsmonitor WMO: Werk aan de winkel!
Geen significante verbeteringen t.o.v. 2017
Volgens de cliëntervaringsmonitor 2018 zijn er geen significante verbeteringen behaald ten opzichte van 2017. Wat de SP betreft moet dat beter in 2019, en fractievoorzitter Jan Breur maande de wethouder dan ook aan om aan de slag te gaan.
De rapportage is aan de gemeenteraad aangeboden als ingekomen stuk. De SP had hier er echter nog wat vragen en opmerkingen bij, en stelde deze aan de orde in de raadscommissie van 10 september.
Methodisch
"Het onderzoek is gehouden onder een steekproef van gebruikers van Maatwerkvoorzieningen. Wij vinden dat ook de tevredenheid over Algemene Voorzieningen en de PGB's moet worden gemonitord," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Ook vragen wij ons af of het voor de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid niet beter ware geweest als - in plaats van een steekproef - de gehele doelgroep was uitgenodigd voor de monitor."
Op dit moment wordt de overstap van jaarlijkse monitoring naar continumeting voorbereid. Wethouder Beek zegde toe de opmerking over Algemene Voorzieningen en PGB's mee te nemen naar de mensen die de continumeting ontwikkelen.
Inhoudelijk
Ook de resultaten van de monitor stemden de SP niet gelukkig.
"Bijna tweederde van de ondervraagden was niet op de hoogte van de mogelijkheid voor een onafhankelijke cliëntondersteuner; een kwart heeft het keukentafelgesprek zonder hulp moeten voeren, en slechts 6% geeft aan dat zij schriftelijk waren voorgelicht over cliëntondersteuning," somde Breur op. "Ik wil graag de toezegging van de wethouder, dat dit voortaan STANDAARD in de brief voor het keukentafelgesprek wordt vermeld."
Volgens Wethouder Beek worden mensen zowel via een brief als een brochure op de hoogte gesteld over onafhankelijke cliëntondersteuning, maar is die kennis weggezakt op het moment dat zij de monitor invullen. Hij verwacht dat wanneer er overgegaan wordt op continumeting, de cliëntondersteuning helderder voor de geest staat bij de mensen.
Bij de nieuwe opdracht voor het Welzijnswerk zal cliëntondersteuning ook weer een belangrijke rol spelen. Ook wordt het WMO-forum betrokken bij het meedenken over de vormgeving van cliëntondersteuning.
Scherp aan de poort?
Een aantal mensen neemt minder zorg af dan is toegewezen; meer dan de helft daarvan geeft aan dat dit niet de zorg is die zij nodig hebben.
Breur: "27% heeft minder zorg nodig, en 27% heeft andere zorg nodig. Vraag aan de wethouder: Hoe vind u zelf dat het gaat met dat scherp aan de poort van u?"
- Zie ook:
- Zorg
Reactie toevoegen