Van de Fabrikant en de Predikant...

1 oktober 2019

Van de Fabrikant en de Predikant...

Stadswandeling met Jaap Pilon

SP Veenendaal zet haar actievelingen graag in het zonnetje. Want het werken aan een rechtvaardige wereld is niet alleen belangrijk, maar moet ook leuk zijn. Op 18 september vond een bijzonder leden-uitje plaats: een stadswandeling met Stadsgids Jaap Pilon, die de rijke historie van Veenendaal kleurrijk uit de doeken deed.

Foto: Jan Breur
De tocht was op zich niet al te lang. Van de Cultuurfabriek via de Synagogestraat naar de Hoogstraat, en over de Brouwersgracht weer terug. Maar in dat korte stukje bleek verrassend veel geschiedenis te zitten.

Pilon verhaalde over hoe de 'Rhenense Venen' in de middeleeuwen nog een ontoegankelijk moeras waren. Verwijzend naar Genesis 1: "De aarde was woest en ledig." Dankzij het Rijnoctrooi dat Karel de Vijfde gaf aan het Veenraadschap werd het moeras ontgonnen en ontstond de nederzetting die uitgroeide tot Veenendaal.
Veenendaal is opgericht door ondernemers. En de kerk (gebouwd BUITEN het historische centrum) heeft door de geschiedenis heen een bijzondere rol gespeeld. Veenendaal is de stad van de fabrikant en de predikant...

Foto: Jan Breur

Gevuld met verhalen over de oprichting, plundering en verwoesting van de synagoge, de speurtocht naar een predikant voor de Oude Kerk, de verschillende kanalen die Veenendaal het Giethoorn van het Zuiden maakten, de opkomst en ondergang van de industrie, Arie van Hensbergen, en verschillende kerkscheuringen, ging de groep naar 't Zwarte Schaap om even na te borrelen en na te praten over deze bijzondere wandeling.