Kats: "Anderhalve meter steeds belangrijker."

10 mei 2020

Kats: "Anderhalve meter steeds belangrijker."

Foto: Gert-Jan Kats

Juist nu we weer meer naar buiten gaan

Afgelopen dinsdag kondigde het Kabinet een nieuwe fase aan in onze strijd tegen het Coronavirus. We gaan langzaam, stapje-voor-stapje de opbouwfase in. "Daarbij blijft voorzichtigheid geboden," schrijft Burgemeester Kats in een brief aan alle Veenendalers.

"We zijn er helaas nog niet," aldus de Burgemeester. "Minister-President Rutte benadrukte dat we mede zelf in de hand hebben of en wanneer we de volgende stappen kunnen zetten. We moeten de geldende maatregelen blijven opvolgen om te voorkomen dat er weer een piek in besmettingen of zelfs het verlies van mensenlevens ontstaat."
Hij vraagt Veenendalers om geduld en beheersing.
Ook doet hij een oproep: "Nu we door de opbouw langzaam meer buitenshuis zijn, wordt het houden van 1,5 meter afstand steeds belangrijker. Net als het vermijden van drukke plekken. Houd je daar aan!"

Steun aan deze oproep

De SP onderschrijft de oproep van harte. Raadscommissielid Sietse van der Bij is zijn oma verloren in corona. Op de Facebookpagina van SP Veenendaal deed hij enige tijd een soortgelijke oproep: "Laten we genieten van de zon en van elkaar. Maar laten we het binnen de regels blijven doen."

Ook medewerkers van supermarkten zien graag dat de maatregelen ge-eerbiedigd blijven. Lotte Hartman werkt in een grote supermarkt in Veenendaal West, en maakt regelmatig mee dat klanten geen respect hebben voor de regels. Ze maakte hier een vlog over, die ondermeer gedeeld is via de Facebookpagina van SP Veenendaal.

Respect en solidariteit

Foto: Voor14 / voor14.nl
Uiteraard is het belangrijk om de maatregelen in acht te houden. Maar om een echt gezonde samenleving te creëren is meer nodig. Hardwerkende mensen met belangrijk werk moeten beter beloond worden. De SP en FNV pleiten voor een verhoging van het minimumloon naar €14,- per uur. Op degoedezaak.org is er een handtekeningenactie gaande om dat voor elkaar te krijgen.

Ook is de SP een online actie gestart om ervoor te pleiten dat de mensen in de zorg hun werk veilig kunnen doen tegen een fatsoenlijk loon. Met de hashtag #BeloonDeHelden roept de partij op om de mensen in de zorg meer te geven dan alleen applaus.

Vorige week vrijdag, op 1 mei, vierde de SP de 'Dag van de Vitale Arbeid'.
Om op te komen voor de werkende mensen - en het bijzonder de mensen in vitale beroepen. Overal in Nederland - dus ook in Veenendaal - waren er posters te zien om dit te markeren.
Daarnaast voert de SP actie voor goed en betaalbaar wonen voor iedereen. Te beginnen met een bevriezing van de huren. Want juist nu veel mensen het minder inkomsten moeten doen, is een huurverhoging wel het laatste wat zij kunnen gebruiken.

Foto: Baukje Hiemstra

Het einde komt in zicht...

Langzaam maar zeker komt het eind van de coronacrisis in zicht. Vanaf 11 mei gaan we de eerste fase in van het stappenplan waarin de maatregelen langzaam maar zeker wegvallen. Dit plan geeft ons weer een beetje zicht op de toekomst en perspectief voor onder andere (horeca)ondernemers, de cultuursector, (sport)verenigingen en het onderwijs.

Steeds meer zaken die tot dusver gesloten waren, gaan weer open.
Bibliotheek Veenendaal opent haar deuren weer op dinsdag 12 mei om 10.00 uur. Iedereen die toe is aan nieuw leesmateriaal kan terecht in De Cultuurfabriek. Om de veiligheid van alle bezoekers en medewerkers te garanderen, worden de landelijke richtlijnen nog wel in acht genomen en zijn er aangepaste openingstijden.

Maar moet alles teruggaan naar hoe het was? Wat de SP betreft niet.
"Wij als SP willen dan niet overgaan tot de orde van de dag," zegt SP'er Walter Siemons. "We hebben als samenleving lessen gehad waarvan we moeten leren. Het moet nu zo langzamerhand wel duidelijk zijn dat de zorg niet aan de markt kan worden over gelaten en dat de privatisering van nutsbedrijven gekeerd moet worden."

Op naar een beter Nederland, naar een betere wereld.

Foto: SP Veenendaal

INFORMATIE OVER CORONA: