Opbrengst kerstactie: €55.000,-

Opbrengst kerstactie: €55.000,-

Foto: Jan Breur

Voor slachtoffers van de Toeslagenaffaire

De kerstactie voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire heeft 55.000 euro opgeleverd. De actie is opgezet door een groep getroffen ouders die, met hulp van de SP, graag andere ouders en hun kinderen tijdens de feestdagen willen helpen. Meer dan 400 gezinnen hebben een kerstpakket gekregen met daarin wat lekkers en bonnen om een mooie kerstmaaltijd op tafel te zetten en cadeaus te kopen voor de kinderen.

Tweede-Kamerlid Renske Leijten is woordvoerder financieën namens de SP. Ze was lid van de parlementaire ondervragingscommissie die de daders van dit onrecht het vuur aan de schenen legde. In het rapport van deze commissie hoe verrot de rechtsstaat is. En de beerput blijkt alsmaar dieper. Renske's strijd gaat door.
Haar inzet op dit dossier leverde haar al een plaats op in onze lijst 'Mensen van 2020', maar wij zijn niet de enige die het harde werk van Renske hebben gezien. OPZIJ riep haar uit tot winnaar in de categorie 'Politiek' in hun Top 100 'Meest Invloedrijke Vrouwen'.

Ook in Veenendaal kwam de SP op de bres voor de slachtoffers. De partij vroeg regelmatig aandacht voor de inzamelingsactie. Bovendien drong de partij er op aan de schadevergoedingen die slachtoffers kregen niet te verrekenen met de uitkeringen.
"Dankzij een motie van de SP in de Tweede Kamer krijgt een aantal slachtoffers nu een schadevergoeding," legt fractievoorzitter Jan Breur uit. "Wij vinden dat die ook echt bij de slachtoffers terecht moet komen, en niet gelijk moet worden afgepakt door een 'verrekening' met de bijstand of een andere gemeentelijke uitkering."
Het College van Burgemeester en Wethouders was het met hem eens; de schadevergoeding zal niet verrekend worden.

Foto: SP Veenendaal

De SP gaat door met de strijd. Opdat de slachtoffers recht wordt gedaan, en er zoiets niet meer gebeurt.

Landelijk kregen Pieter Omzicht & Renske Leyten ook nog een mooie trofé
uitgereikt!