Krijgt Veenendaal weer een poppodium?

5 juli 2021

Krijgt Veenendaal weer een poppodium?

Meegenomen in onderzoek nieuwe Lampegiet

Sinds de sluiting van Escape in 2013 heeft Veenendaal het zonder goede popzaal moeten stellen. De organisatie Vlow zorgt wel dat de popcultuur in het Veen levend wordt gehouden, maar een goede podiumzaal ontbreekt.
Daar zou wel eens verandering in kunnen komen...

Afgelopen maandag (28 juni) heeft de VVD een voorstel ingediend om het onderzoek naar de toekomst van theater De Lampegiet naar voren te halen. In de discussie daarover heeft de SP gevraagd of daarin ook de mogelijkheid van een poppodium kon worden meegenomen. Het lijkt ons een goede zaak als het nieuwe theater ook een popzaal zou krijgen.
Ons verzoek om de poppodiumfunctie in het onderzoek te betrekken is gehonoreerd.

Geschiedenis: Escape

In het verleden had Veenendaal een goed geoutilleerd poppodium, Escape. Het Fonds voor de Podiumkunsten had dit podium de C-status met bijbehorende subsidie toegekend. Van Gruppo Sportivo tot Rotterdam Terror Corps, van Epica tot lokale artiesten - iedereen trad er op. Escape werd beheerd door Stichting Welzijn Veenendaal en grotendeels gerund door vrijwilligers. In 2013 werd het welzijnswerk aanbesteed. Door kwade opzet of amateuristisch geblunder was Escape niet in die aanbesteding opgenomen. Hierdoor dreigde de Escape te sluiten, wat uiteindelijk ook gebeurde - maar niet zonder een fel politiek gevecht.

Vrijwilligers, bezoekers en sympathisanten hebben actie gevoerd tegen de sluiting en voor de heropening van Escape. Zij werden hierin gesteund door een handjevol politieke partijen, waaronder de SP. In 2014 organiseerde de SP nog een manifestatie bij het Escape-pand met een mars door het centrum. Hierbij was Tweede-Kamerlid Jasper van Dijk aanwezig als spreker, net als raadslid Jan Breur. Heropening heeft nog een tijd in de lucht gehangen, maar de politiek heeft het uiteindelijk laten afweten.

2016 en daarna

Foto: Yolande de Meer

In 2016 werd het pand van Escape uiteindelijk verkocht; nu is Tapasrestaurant Tr3s er gevestigd. In 2016 ging ook 'Vlow' van start, een poppodium zonder zaal. Aanvankelijk werd deze 'dakloosheid' in de markt gezet als een dikke plus - maar achter de schermen werden de vaste uitvalbasis en een goede podiumzaal hard gemist. Tegenwoordig mag dat wel hardop gezegd worden.

Het enige wat nog herinnert aan het oude Escape zijn de gevelletters, die de SP heeft weten te redden en aangeboden aan het Museum.

Zie ook: