Koerst Ede af op burenruzie?

30 maart 2022

Koerst Ede af op burenruzie?

Veenendaal onaangenaam verrast met windmolenplannen

Windmolens kunnen een nuttige bijdrage leveren aan de energietransitie naar een duurzame samenleving. Maar niet elke windmolen is op elke plek even passend. En goede, open communicatie met betrokkenen is essentieel.

En uitgerekend dat doet de gemeente Ede verkeerd...

De gemeente Ede breidt het aantal zoeklocaties voor mega windturbines van 10 naar 20 locaties uit. Waarvan diverse op de grens van Veenendaal. Dat doet zij, zonder overleg vooraf, en buiten de afspraken in de Regionale Energie Strategie (RES) om. Een schoffering van de omwonenden, en van buurgemeente Veenendaal.

SP Veenendaal is bepaald niet gecharmeerd van deze gang van zaken.
Sietse van der Bij: "Hier gaan we natuurlijk niet akkoord mee. Overlast plaats je niet bij je buren tegen de grens aan. Dit is niet overlegd en dit is onacceptabel voor ons als SP. We zullen samen met inwoners, actiegroepen en partijen ons hiertegen blijven verzetten. Dit is succesvol geweest in Renswoude, hier gaan we nogmaals voor!"

De SP kiest voor een schonere toekomst waarin zonnepanelen een belangrijke groene energiebron is. Ook zonnelinten langs snelwegen kunnen bijdragen. "Daarnaast zetten wij vooral in op energiebesparing," aldus van der Bij. "Hierbij beginnen we met het isoleren en opknappen van de woningen met het laagste energielabel."

Ook het Veenendaalse College van Burgemeester en Wethouders ziet de windmolens aan de gemeentegrens niet zitten en zal dat ook duidelijk maken aan de gemeente Ede. Veenendaal wil een ruime afstand tussen de windmolens en (toekomstige) woonwijken.
"Ik heb mijn collega in Ede al gemeld dat onze gemeente er alles aan zal doen om een windmolen op die locaties te voorkomen," aldus wethouder Marco Verloop in 'de Gelderlander'.

Zie ook: