SP krijgt 4 zetels van ondernemers

SP krijgt 4 zetels van ondernemers

Foto: SP Veenendaal

Peiling op ondernemersdebat

Gaat de SP doorgroeien naar een middelgrote partij? Als het aan de ondernemers in Veenendaal ligt wel. Op een peiling onder het publiek van het ondernemersdebat scoorde de SP 12% van de stemmen. Vertaald naar de gemeenteraad zou dat 4 zetels zijn...

Deze peiling brengt de SP op een gedeelde derde plaats met Lokaal Veenendaal. Daarmee laat de SP 'kolossen' ChristenUnie en SGP achter zich; die scoorden allebei slechts 8% van de stemmen. DENK, ProVeenendaal en de PvdA moesten het zelfs zonder stemmen stellen.

Foto: BOV
Het debat werd georganiseerd door Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal (BOV). Jaap Pilon trad op als debatleider. De SP werd vertegenwoordigd door Sietse van der Bij.

Coalitiedeelname

Pilon vroeg ondermeer aan Van der Bij hoe de SP staat tegenover coalitiedeelname. Van der Bij: "Zitting in een College is geen doel op zich, maar een middel om onze doelen voor een socialer Veenendaal te bereiken." Ook gaf hij aan wanneer de SP aan de onderhandelingstafel zou aanschuiven: bij één zetel sowieso niet, bij twee zetels is de SP bereid om het gesprek aan te gaan, bij drie of meer zetels zal de SP een plek aan de tafel opeisen. Hij voegde daar aan toe: "We hebben de kandidaten, en zeker ook een wethouder. We zijn er klaar voor."

"En als ik daar een vraag aan mag toevoegen," zei Pilon, "is de SP dan ook bereid om compromissen te sluiten?"
Van der Bij: "Dat zal niet anders kunnen, dat gaan wij zeker doen. Maar daar staan voor ons een aantal punten wel voorop; bijvoorbeeld meer sociale woningbouw. Daar ga je echt niet aan ontkomen bij de SP."

Foto: SP Veenendaal

Zie ook: