SP wil praten over Ede

6 april 2022

SP wil praten over Ede

Een goede buur is beter dan een verre vriend

"Er is nog niets besloten," had Burgemeester Verhuls van Ede gezegd, "er kan nog van alles gebeuren." Hij zei dit toen hem een kleine 5000 handtekeningen werd aangeboden tegen de zoeklocaties voor windmolens. Dat 'van alles' ook een verdubbeling van de zoeklocaties kon betekenen was voor iedereen een grote verrassing.
De Veenendaalse SP wil met het College in gesprek over deze
'move' van Ede.

De gemeente Ede breidt het aantal zoeklocaties voor mega windturbines van 10 naar 20 locaties uit. Waarvan diverse op de grens van Veenendaal. Dat doet zij, zonder overleg vooraf, en buiten de afspraken in de Regionale Energie Strategie (RES) om. Het Veenendaalse College van Burgemeester en Wethouders ziet de windmolens aan de gemeentegrens niet zitten: "Ik heb mijn collega in Ede al gemeld dat onze gemeente er alles aan zal doen om een windmolen op die locaties te voorkomen," heeft Wethouder Verloop gezegd.

"Het gedrag van Ede is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Waarom zijn de zoeklocaties niet gewoon opgenomen in de RES? Waarom is Veenendaal niet gekend in het aanwijzen van zoeklocaties op de gemeentegrens? En wat zegt dit over de regionale samenwerking? Dit vraagt om een goed gesprek."
De SP heeft daarom bespreking van deze casus aangevraagd bij de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie. Die is op dinsdag 12 april.

De SP en de energietransitie

Windmolens kunnen een nuttige bijdrage leveren aan de energietransitie naar een duurzame samenleving. Maar niet elke windmolen is op elke plek even passend. En goede, open communicatie met betrokkenen is essentieel. De SP kiest voor een schonere toekomst waarin zonnepanelen een belangrijke groene energiebron is. Ook zonnelinten langs snelwegen kunnen bijdragen. Daarnaast zet de SP vooral in op energiebesparing. Te beginnen met het isoleren en opknappen van de woningen met het laagste energielabel.

Zie ook: