Niet(s) aan het handje...

25 juni 2022

Niet(s) aan het handje...

Foto: SP Veenendaal

Motie over herstel vertrouwen na NTA-zaak

De gemeente in de opdracht aan NTA anders moeten handelen op het gebied van minimalisatie, opslag, bescherming en transparantie. Dat blijkt uit het onafhankelijke onderzoek naar de rechtmatigheid in de NTA-affaire. Op basis van dit onderzoek concludeert de de gemeente juist dat ze rechtmatig heeft gehandeld.

De afgelopen week is er weer gediscussieerd over de affaire, waarin onderzoeksbureau NTA in opdracht van de gemeente onderzoek heeft gedaan naar de verschillende Islamitische organisaties in Veenendaal.
Volgens het NRC zou er sprake zijn geweest van spionage, maar de gemeente vindt dat alles volgens de regels is gebeurd.

De SP heeft kritiek op het rechtmatigheidsonderzoek. Zo hadden de onderzoekers geen feiten geverifieerd bij de betrokken organisaties, en zouden te makkelijk zaken voor 'waar' zijn aangenomen.
En zelfs met zo'n licht onderzoek blijft er nog forse kritiek op de gemeente overeind staan. Fractievoorzitter Jan Breur: "Een meer deemoedige houding van de gemeente was passend geweest."

motie

De gesprekken tussen Burgemeester Kats en de Islamitische organisaties, om het vertrouwen te herstellen, hebben nog niet plaatsgevonden. Dat was reden voor Lokaal Veenendaal om afgelopen donderdag (23 juni) een motie in te dienen, waarin zij voorstelden om de Burgemeester en de gemeenteraad daarin samen laten op te trekken.

In de gemeenteraad debatteerde SP'er Breur niet mee, omdat hij moest optreden als plaatsvervangend voorzitter. Wel prijkte zijn handtekening onder de motie van Lokaal Veenendaal. Net als handtekeningen vanuit D66, GroenLinks, PvdA en de ChristenUnie. Het vertrouwensherstel is van grote waarde voor deze partijen.

Burgemeester Kats was echter niet blij met deze motie. Hoewel 'schouder aan schouder' de intentie was, voelde het voor hem alsof hij 'bij het handje' genomen werd. En dat zag hij niet zitten.
Kats gaf aan dat de afspraak met de organisaties was, dat er gesproken zou worden zodra het rechtmatigheidsonderzoek en het WOB-verzoek binnen zijn. Het rechtmatigheidsonderzoek is vers van de pers, en ook deze week zou het WOB-verzoek voldaan zijn. Dus op korte termijn zouden de gesprekken plaats kunnen vinden.

De indieners besloten om Kats de ruimte daarvoor te geven, en trokken daarom de motie in.

motie

Zie ook: