Politiek theater

30 juli 2024

Politiek theater

Foto: Jan Breur

Cultureel, sociaal en financieel verantwoord!

Deze maand is de Kadernota besproken; kort gezegd de plannen van de gemeente voor het komende jaar. Hoewel er veel onderwerpen over tafel gingen, was er voor veel toeschouwers één onderwerp in het bijzonder belangrijk: de toekomst van het theater...

Een goede maand eerder was het 'Masterplan Duivenweide' gesneuveld in de raadszaal. De SP kon niet voor het voorstel stemmen, omdat het te duur was in een tijd van financiële onzekerheid.
De SP is (zeker) niet persé tegen een nieuw theater, maar wilde niet dat de investeringen, ten koste zouden gaan van het sociale domein. Daarop werd het voorstel veranderd door 'dat zinnetje' specifiek op te nemen, waarna de SP bij de stemming liet blijken in te kunnen stemmen.

Poppodium

SP-leider Sietse van der Bij vroeg niet alleen waarborgen voor het sociale domein. Ook een poppodium is essentieel. Sinds de sluiting van Escape in 2013 ontbreekt er een goede podiumfunctie in Veenendaal, wat met name voor de jongerencultuur een groot gemis is.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe theater zou ook een poppodium worden mee-ontwikkeld.

Hij diende een motie in om toch vooral door te pakken met het poppodium; al dan niet los van het nieuwe theater. Met een stemverhouding van 14-19 was er geen meerderheid voor deze motie.

Spectrum

Daarnaast diende hij een motie in om inzichtelijk te krijgen wat het zou kosten als het Spectrum geschikt gemaakt zou worden voor een kleine zaal en filmhuis. Waarom zou je immers nieuw bouwen, als je ook bestaande gebouwen kunt gebruiken? Dat is waarschijnlijk nog goedkoper ook!

Helaas dacht niet iedereen daar hetzelfde over. 26 raadsleden stemden tegen deze motie, tegenover 7 voorstemmers.

Regionaal

De meeste bezoekers van theater 'de Lampegiet' komen van buiten Veenendaal. Dat zal in het nieuwe theater niet anders zijn. Daarom stelde D66 voor om van de omliggende gemeenten een bijdrage te vragen, zoals Veenendaal bijdraagt aan 'Kwintelooijen' (het Zandgat). En erop aan te dringen dat die gemeenten dezelfde minimaregelingen voor een bezoek aan het theater hanteren als Veenendaal.

De SP vond dit een goed idee, en hielp de motie aan de beslissende stem voor een meerderheid. Met 17-16 is die aangenomen.

Cultuurbedrijf

Cultuur gaat de SP aan het hart. Daarom verdient Veenendaal een sterk cultuurbedrijf, waarin de verschillende instellingen zijn ondergebracht. Een idee dat in 2012 is geopperd, in 2014 is uitgewerkt en in 2016 verdween.

Dus diende de een aantal partijen, waaronder de SP, een voorstel in om alsnog vorm te geven aan dat ene cultuurbedrijf. Een nipte meerderheid in de gemeenteraad zag er echter geen heil in.
Met 16-17 is het voorstel verworpen.

Zie ook: