Succes in de Provincie

Succes in de Provincie

Foto: Almichael Fraay / Provincie Utrecht

Algemene beschouwingen 2024

Vanaf morgen staat de Gemeenteraad van Veenendaal in het teken van de Kadernota: de plannen voor het komende jaar. Ook de Provincie Utrecht heeft een Kadernota; die is onlangs vastgesteld. Bij die behandeling heeft de SP het goed gedaan: mooie Algemene Beschouwingen, en drie moties ingediend waarvan twee binnengehaald.

Algemene beschouwingen

Veenendaler Jan Breur is fractievoorzitter van de SP in de Utrechtse Provinciale Staten. Het was aan hem om namens de partij de Algemene Beschouwingen voor te dragen. Het thema dat hij hiervoor koos was "hoopvol pessimisme"; zijn boodschap: het kan goedkomen, maar het gaat niet vanzelf.

Motie: Publiek OV

Onlangs zijn de Utrechtse concessies voor het streekvervoer via een aanbesteding voor de komende tien jaar verleend aan een tweetal vervoerders. Maar misschien voor het laatst. Een motie van de SP, die het mogelijk maakt om het OV in eigen hand te houden, is afgelopen woensdag door een mooie meerderheid aangenomen in de Provinciale Staten van Utrecht.

Motie: Verkeerstuin

De Provincie Utrecht gaat met andere betrokkenen om de tafel zitten, om de dreigende sluiting van Verkeerstuin Transwijk te voorkomen. Dit dankzij een motie van de SP in Provinciale Staten. De motie kreeg een ruime meerderheid achter zich; alleen de PVV stemde tegen.

Motie: Betaalbaar wonen

Ook vroeg de SP om na te gaan wat de Provincie nog meer kan doen om wonen betaalbaar te maken. Bijvoorbeeld door het invoeren van een Provinciale Huurtoeslag, of een strengere regulering van de huurprijzen. Deze motie was minder succesvol: een meerderheid in Provinciale Staten vindt dat er al (meer dan) genoeg wordt gedaan door de Provincie, en is niet geïnteresseerd in extra mogelijkheden.

En nu: Veenendaal...

Nu Provinciale Staten hun Algemene Beschouwingen achter de rug hebben, en hun Kadernota hebben vastgesteld, is de Veense Gemeenteraad aan de beurt. Zal SP'er Sietse van der Bij net zo succesvol zijn als zijn plaats- en partijgenoot in Provinciale Staten? We zullen het meemaken...

Wordt vervolgd...

Zie ook: