Ruimbaan veiling

VEILING INVENTARIS RUIMBAAN

Veenendaal, 25 juni 2007

Geacht college,

Onlangs verscheen er in diverse media het bericht dat de inventaris van Ruimbaan geveild is onder ambtenaren van de gemeente. Deze veiling leverde 7.500 à 12.500 euro op, geschat op basis van de gevraagde prijzen. De veiling vond ook nog eens tijdens werktijd plaats.

Volgens een berekening van oud-Ruimbaanvrijwilliger Ale Kok heeft deze grap de gemeenschap 60.000 euro gekost. Naar verluid hebben de ambtenaren de door hen aangeschafte spullen met vette winst doorverkocht. De opbrengst van de veiling, 9.000 Euro is gegaan naar de personeelsvereniging, onder andere om het Sinterklaasfeest voor de kinderen van de ambtenaren te bekostigen.

Hoewel de SP ten strengste benadrukt dat zij de personeelsvereniging absoluut geen extraatjes misgunt, en niet gediend is van enige suggesties anderszins, hecht de partij eraan het college te confronteren met enkele vragen over de gelopen gang van zaken in deze.

1.Deelt het college de berekening van Dhr. Kok, en zo niet, wat heeft de veiling volgens de berekening van het college gekost aan de Veenendaalse gemeenschap?
2.Is het college met de SP van mening dat 9.000 euro (±19.800 gulden) wel erg veel is voor een extraatje in de personeelspot?
3.Deelt het college de mening van de SP dat het meer ethisch zou zijn geweest om de opbrengst van de veiling te investeren in een nieuw voorschakeltraject of te storten in de Algemene Reserve?
4.Gezien het doorverhandelen van diverse spullen, vermoedt de SP dat deze voor een reëler, lucratiever bedrag verkocht hadden kunnen worden. Deelt het college dit vermoeden?

Hopend op een spoedig antwoord,
Met vriendelijke groet,

Jan Breur, fractievoorzitter