Leuze CVIII

NIET STEMMEN = RUTTE STEUNEN

Pak de macht

Foto: SP

Nog twee dagen, en dan vieren we het feest van de democratie. Toen we zaterdag  in het centrum flyerden, merkten we dat niet iedereen het een feest vindt. Er waren mensen bij die niet van plan waren te gaan stemmen. De reden daarvoor is onder anderen dat zij zich in de steek gelaten voelen. Er wordt niet naar hen geluisterd en de afgelopen jaren heeft de regering hen flink uitgeknepen.

Wij zeggen, ga vooral stemmen. Want niet stemmen is Rutte steunen. Het zijn namelijk niet de VVD kiezers die teleurgesteld zijn. Deze kiezers zullen trouw naar de stembus gaan. Het zijn vooral de mensen met de lagere inkomens die zich door de politiek in de steek gelaten voelen en niet begrijpen waarom juist zij de lasten van de crisis zo zwaar over zich heen krijgen.

Het zijn bijvoorbeeld ook de inwoners van de provincie Groningen, van wie huizen kapot geschud zijn voor het gewin van de NAM. Zij vinden politici zakkenvullers en baantjesjagers die vooral aan  zichzelf denken en die geen oog hebben voor de noden van de burgers.
Begrijpelijk dat je met je lage inkomen of met je  geruïneerde huis teleurgesteld bent en dat je het gevoel hebt dat jouw stem er niet toe doet. Dat je niet gehoord wordt. Waarom dan stemmen?
Maar als je niet gaat stemmen, dan blijft het zoals het nu is. Dan  verandert er niets.

Laat ik het met een voorbeeld duidelijk proberen te maken:
Ik denk dat de verhouding tussen de aanhangers van links en die van rechts wel gunstiger is voor links. Maar, stel je voor dat 50 mensen de linkse partijen een goed hart toedragen en de rechtse partijen ook 50.
Nu is het bekend dat de rechtse stemmer trouw naar de stembus gaat. De linkse stemmer is minder trouw. Als een deel van de  linkse stemmers niet gaat, dan heeft recht al gewonnen. Terwijl ze echt niet meer aanhangers hebben.
Dat zou heel jammer zijn. Want dan kunnen we de afbraak van de sociale voorzieningen geen halt toe roepen. Dan wordt de kloof tussen arm en rijk in Nederland nog groteren zijn de kansen op een goede toekomst voor niet iedereen gelijk.

Wij pleiten er dan ook voor om naar de stembus te gaan, ook al regent het pijpenstelen. Want hooguit een half uurtje van je tijd, kan een hemelsbreed verschil maken in de komende vier jaar.

NIET STEMMEN = RUTTE STEUNEN.
SP STEMMEN = TERUGPAKKEN WAT VAN ONS IS,
            EEN NATIONAAL ZORGFONDS ZONDER EIGEN RISICO,
            LONEN OMHOOG BONUSSEN OMLAAG,
            AOW OP 65
            MINDER FLEX EN MEER VAST.
            LEREN EN STUDEREN ZONDER LENEN.
            HUREN OMLAAG EN LONEN OMHOOG.

Ga ervoor!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.