Een theater van zestig miljoen?

24 oktober 2023

Een theater van zestig miljoen?

Foto: Baukje Hiemstra

Onderzoek onder inwoners en bezoekers

Ons theater, de Lampegiet, voldoet niet meer aan de eisen van de tijd en renovatie zou enorme kosten met zich meebrengen. Dit is een reden voor de raad om een nieuw theater te overwegen. Voor de zomer sprak de raad over dit nieuw te bouwen theater, met een grote zaal voor megaproducties, een kleine zaal een filmzaal, een parkeergarage….. Voor elk wat wils.De kosten worden beraamd op tenminste zestig miljoen.
"Cultuur is belangrijk, maar moet in tijden van groeiende armoede er wel zo’n duur theater komen?" Vroeg een aantal raadsleden zich af.
De raad heeft besloten om onderzoek naar te doen naar wat voor theater Veenendaal nodig heeft..

Als SP hebben we in de zomer steekproefjes gedaan bij de bezoekers van het centrum en van verschillende wijkwinkelcentra.
In totaal hebben we 215 mensen ondervraagd. We pretenderen niet dat de uitkomst representatief is. Ze geeft wel een aardig inkijkje op hoe de Veense bevolking hierover denkt.

Meer dan driekwart van de ondervraagden vinden dat Veenendaal een theater nodig heeft, waarvan 72 mensen er wel zestig miljoen voor over hebben en 94 mensen vinden dat het wel een onsje minder mag. Een aantal mensen van de laatste genoemde groep zegt dat het wel een kilo minder kan.

Op de vraag welke functie van het theater het meest belangrijk is, waarvan twee functies konden worden aangekruist, is de uitkomst als volgt:

• 186 ondervraagden vinden dat het theater voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet zijn.
  • 47 ondervraagden vinden dat er een podium voor Veense cultuurmakers belangrijk
  • 39 ondervraagden hechten belang aan een podium voor grote productie
  • 69 ondervraagden vinden een theater als plek voor ontmoeting belangrijk.
  • 48 ondervraagden vinden kostenbeheersing belangrijk.

De financiële mogelijkheden van de gemeente reiken niet tot aan de hemel;
het onderzoek wordt afgewacht en de verwachting is dat er volgend jaar verder gesproken gaat worden over de bouw van een nieuw theater.

Wordt vervolgd.

Wilt u alle cijfers van ons onderzoekje,
dan kunt u het aanvragen via veenendaal@sp.nl

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.