Samenvatting verkiezingsprogramma 3

20 oktober 2023

Samenvatting verkiezingsprogramma 3

Nu de mensen

Hoofdstuk 2: Een eerlijk land!

"Ik verdien heel veel, maar ik krijg het niet!"
Deze uitspraak hoor ik regelmatig. En dat klopt ook wel.
Terwijl aandeelhouders slapend rijk worden, zetten werknemers zich in voor de winst van het bedrijf, maar hebben zij steeds minder te besteden.
Als SP vinden wij dat dit eerlijker moet. Ook werknemers hebben recht op een deel van de winst. En dit komt bovenop hun reguliere salaris.
Ook willen wij dat bij grote bedrijven de werknemers de helft van de commissarissen kiezen, zodat zij indirect meer zeggenschap krijgen over hun bedrijf.

Wat de grote bedrijven betreft, willen we ook dat zij een eerlijk deel aan de belasting betalen. Dat wil zeggen dat zij evenveel op hun winst worden belast als de werknemer op zijn inkomen. Dit geldt ook voor de vermogensbelasting. Belastingontduiking wordt strafrechtelijk vervolgd.

Het midden- en kleinbedrijf verdient onze steun. We helpen door aanbestedingen MKB-vriendelijk te maken en beschermen de MKB-ers tegen pandjesbazen en franchisegevers.
Een nationale investeringsbank helpt kleine en startende ondernemers met leningen.

Het grootschalig verzamelen van allerlei persoonsgegevens is voor tech-bedrijven een verdienmodel geworden. Daarom versterken we de autoriteit persoonsgegevens, zodat we misstanden kunnen aanpakken. Wij vinden dat internet een moderne nutsvoorziening is. Daarom moet het voor iedereen beschikbaar zijn. Wij maken internet daarom gratis. Dit wordt betaald uit publiek geld.

Dit is een kleine greep uit het hoofdstuk ‘Een eerlijk land’. Wil je meer weten, lees dan in ons programma het hele hoofdstuk.
Ons programma vind je HIER.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.