Samenvatting verkiezingsprogramma 9

Samenvatting verkiezingsprogramma 9

Nu de mensen

Hoofdstuk 8, Een veilig land

Steekpartijen, schietincidenten en explosies zijn de laatste tijd aan de orde van de dag. Dit laat diepe sporen na bij de betrokken mensen. Maar ook heeft het invloed op onze samenleving. Er heerst een angstig en onveilig gevoel.

De SP wil Nederland weer veilig maken.

Om te beginnen willen we de wijkagent terug in de buurt. Boa’s moeten onderdeel worden van het politiecorps. Zij krijgen hiervoor een opleiding en aangepaste bewapening. Agressie tegen onze hulpverleners staan we niet toe.

Veel criminaliteit vloeit voort uit de drugshandel. Daarom willen wij de teelt van softdrugs legaliseren en reguleren. Zo krijgen we controle over de kwaliteit van deze producten en bovendien kunnen we dan belasting heffen op deze handel.

Het frustreert veel mensen dat er bij de politie niets gedaan wordt met hun aangifte. Dit schendt het vertrouwen in de rechtsstaat. Dit is voor ons een reden om te investeren in recherche en justitie.

Recht is het fundament van onze rechtsstaat. Maar helaas kunnen veel mensen zich geen juridische bijstand veroorloven. Daarom richten we overal in Nederland 'Huizen van Recht' op, waarin mensen met juridische problemen hulp kunnen krijgen. Ook verbeteren wijde toegang tot het recht door de griffiekosten te verlagen. Tegelijk willen we de vergoeding van de sociale advocatuur verhogen.

Tot slot willen we dat de overheid stopt met het eindeloos procederen tegen haar eigen burgers. Heeft de overheid ongelijk gekregen van de rechter, dan gaat zij daartegen niet in hoger beroep. Maar zij vergoed op een ruimhartige manier de toegebrachte schade.

Voor onze hele visie van een veilig land, KLIK HIER.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.