Kadernota 2009

Kadernota 2009

Algemene beschouwingen SP, Kadernota 2009

Voorzitter,

Nederland is een van de meest welvarendste landen ter wereld. Onze economie kent natuurlijk pieken en dalen, maar is over het algemeen bijzonder stabiel. Voor deze welvaart mogen wij bijzonder dankbaar zijn, maar deze zegen komt niet zonder keerzijde.

Youp van 't Hek weet in zijn columns en conferences de ledigheid die de welvaart met zich meebrengt feilloos weer te geven. Een wijs man analyseerde de ontwikkeling die reeds sinds de oude Grieken gaande is, waarbij mensen steeds minder van elkaar en steeds meer van dingen afhankelijk werd. Deze ontwikkelingen hebben met name in de afgelopen eeuw een sneltreinvaart genomen. Solidariteit moet steeds meer plaats maken voor consumentistisch materialisme. Het kapitalisme maakt ons tot zelfzuchtige wezens. Dit maakt de rijkdom van een van de welvarendste landen ter wereld tot een zeer schrale rijkdom.

De ledigheid van het materialisme is niet de enige smet op onze welvaart. Ook zijn er onzekerheden en zelfs bedreigingen op individueel niveau, wijkniveau, lokaal, regionaal, provinciaal, landelijk, continentaal en mondiaal niveau. Het is aan de samenleving als geheel en de politiek in het bijzonder om hier antwoorden op te formuleren op het niveau waarop zij opereren in samenhang met al die andere niveaus. De groeiende kloof tussen arm en rijk, de onzekerheid over de toekomst van de economie, de problematiek van klimaatverandering ? het zijn zaken die ons allen aangaan.

Zaken waarvoor niet altijd een hapklare oplossing te vinden is. Zou er een simpele oplossing zijn, dan zou er - gevallen van onwil daargelaten - geen probleem zijn. Oplossingen zijn vaak complex of geheel niet voor handen. Dit kan leiden tot pessimisme en onmacht. Hoe groot is de verleiding om de handdoek in de ring te gooien? Die verleiding riep Karel Glastra - van Loon een halt toe in zijn lied 'Een mens is meer', met de frasen: "Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed". Veel mensen laten zich door die versregels inspireren.

Wij kunnen iets doen, dus moeten wij iets doen. Ook in Veenendaal.

De problematiek van milieuvervuiling en klimaatverandering is een wereldwijd probleem, maar gaat ook Veenendaal aan. Daarom is het van belang dat ook wij een steentje bijdragen aan de oplossing. Om die reden zal mijn fractie een motie indienen, om het gebruik van biobrandstof op basis van gebruikt frituurvet mogelijk te maken in onze gemeente. Het gebruik van frituurvet als brandstof verkleint de emissie van schadelijke stoffen in onze atmosfeer ten opzichte van traditionele brandstof. Ook is het een goed alternatief nu de olieprijs stijgt. Ten opzichte van een andere biobrandstof, zoals bijvoorbeeld palmolie, is het voordeel dat er geen extra houtkap hoeft plaats te vinden om plantages aan te leggen. Ook vindt materiaal dat anders afval zou zijn een nieuwe gebruiksbestemming.

Een ander probleem waar wij een oplossing voor moeten vinden ligt op het gebied van volkshuisvesting. Onlangs konden we nog uit de krant vernemen dat koopwoningen steeds moeilijker bereikbaar worden voor steeds meer mensen. Het is niet meer te betalen. Een oplossing hiervoor zou kunnen liggen in het splitsen van de woning en de grond waarop deze staat. Met een koop-goedkoop regeling, of een variant hierop, zou een woning betaalbaarder kunnen worden. Dit zou de doorstroom kunnen bevorderen, zodat de goedkopere woningen minder lang 'bezet' blijven. Ook moeten we kijken naar de mogelijkheid om jongerenhuisvesting in bestaande panden mogelijk te maken, en moeten we onze plannen voor de toekomst bijstellen om ook later een passend antwoord te kunnen bieden in de vraag van de woningmarkt.

Ook het komende jaar laten wij niet voorbij gaan zonder een poging om de mensen die het het zwaarst hebben een stuk verlichting te geven. Dit is een voortdurende strijd van mijn partij, en we maken graag gebruik van de mogelijkheid die de Staatssecretarissen van Sociale Zaken en Binnenlandse Zaken bieden aan kleine zelfstandige ondernemers met een minimaal inkomen. Volgens een brief die eerdergenoemde Staatssecretarissen aan de Tweede Kamer stuurden, wordt het mogelijk gemaakt om deze ondernemers vrij te stellen van gemeentelijke belastingen. Een mogelijkheid die wij, als Veenendaal, niet mogen laten schieten.

De sportraad heeft een aantal adviezen uitgebracht waarbij mijn fractie graag stilstaat. Het gaat vooral om het versnellen van een aantal voorgenomen trajecten. De voetbalclubs DOVO en GVVV dreigen te kampen met een gebrek aan capaciteit, en datzelfde geldt voor Hockeyvereniging Spitsbergen. Tevens bevreemd het de sportraad dat er tot 2012 gewacht wordt met de herinrichting van het natuurijsbaanterrein. In de volle wetenschap dat niet alles tegelijk kan, verzoekt mijn fractie het college toch om de trajecten daar waar mogelijk te versnellen. Graag een reactie.

Een ander probleem waar wij het komende jaar een oplossing voor moeten formuleren is er op het gebied van gezondheidsbeleid. Bij mijn fractie zijn er berichten binnengekomen dat tandrot onder kleuters een toenemend probleem is, door gebrek aan voorlichting. Bij de vaststelling van de nota Lokaal Gezondheidsbeleid komen wij hier zeker op terug.

Wat cultuur betreft hebben wij te maken met een enorme domper. Uit de lokale media vernamen wij dat de potentiele exploitant van de bioscoop zich heeft teruggetrokken. Hierdoor is de kans groot dat Veenendaal het zonder bioscoop zal moeten stellen, terwijl mijn fractie van mening is dat er toch een bioscoop thuishoort in het culturele aanbod van een gemeente als Veenendaal. Wij hopen het college volgend jaar te mogen complimenteren met het alsnog vinden van een exploitant. Ondertussen zal de SP denken over een goede, alternatieve oplossing.

Voorzitter, ik rond af. Ik ben bijna aan het einde van de twee A4-tjes die ik mijzelf gun voor algemene beschouwingen en dus ook zo?n beetje aan het eind van het voorgeschreven maximum van 7 minuten per fractie.

Een oud chinees gezegde luidt: "Een reis van tienduizend mijlen begint bij de eerste stap". Ik hoop vandaag een aantal stappen te kunnen zetten op reis naar de wereld waar menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid tussen de mensen, en solidariteit onder de mensen centraal staan. Laten de woorden van Karel Glastra - van Loon die ik hier zo vaak citeer, ter harte nemen:

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed.

Dank u wel.