Goede Gesprekken

17 juni 2017

Goede Gesprekken

Foto: SP Veenendaal

Het zal u waarschijnlijk niet verbazen, maar vanmiddag gaan we weer aan de slag voor de actie 'Red het Stadsstrand'. In het centrum gaan we weer handtekeningen verzamelen - en ik houd er rekening mee dat we ook dit weekend weer een mijlpaal  zullen bereiken. Het is opvallend hoeveel mensen willen tekenen voor het behoud van het Stadsstrand...

Wat nog opvallender is, is hoezeer de mensen op de hoogte zijn van wat er speelt. Dat merk ik in de vele gesprekken die ik heb tijdens de actie. De handtekeningen die wij binnenhalen zijn over de gehele linie zeer weloverwogen geplaatst.

Mensen zijn op de hoogte. Ze weten dat verschillende partijen een miljoen tegen de Pniëlkerk aan willen smijten - om hem met verlies te verkopen. Ze weten dat een aantal partijen overweegt om theater 'de Lampegiet' te verplaatsen, en dat hier behoorlijke kosten aan verbonden zijn. En ze weten dat voor het behoud van het volledige strand zo'n vier miljoen moet worden opgehoest.
Ja, ook dat weten ze.

Echter, die mensen zijn veelal niet onder de indruk van die vier miljoen. Enerzijds, omdat ze doorhebben dat de verplaatsing van 'de Lampegiet' veel duurder zal zijn. En omdat ze zoveel verspilling zien (waarbij de Pniëlkerk een goed voorbeeld is), dat ze niet bang zijn dat de Gemeente te weinig geld zou hebben.
Maar anderzijds, omdat ze meer in het Stadsstrand zien dan alleen de grondprijs. Het is een plek van ontspanning en ontmoeting. De waarde laat zich niet zo één-twee-drie in geld uitdrukken, maar het is die vier miljoen meer dan waard...

Ook economisch gezien vervult het Stadsstrand een functie. Het maakt het centrum aantrekkelijk. Zet op die plek een theater, en de magie gaat verloren.
Zet op die plek nog meer winkels, en de leegstand zal om zich heengrijpen. Er staan nu al zoveel winkels leeg; nieuwe winkelmeters - die ongetwijfeld ook leeg blijven - geven het centrum een doodsere aanblik. En de leegstand zal besmettelijk zijn, tot we opgezadeld zitten met een spookcentrum.

Deze geluiden hoor ik aan de lopende band, als ik handtekeningen verzamel voor het strand. En nee - heus niet iedere voorbijganger heeft diepgaande kennis van, of een visie op, de plannen omtrend het stadsstrand.
Maar het is een grove onderschatting van de Veenendaler, om te veronderstellen dat ze 'van niets' weten.

Het is goed om te zien hoe goed geïnformeerd de inwoners van Veenendaal zijn. Ik verheug me nu al op de vele goede gesprekken.

Tot vanmiddag!

teken de petitie

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.