Inzet op sociaal domein

3 juli 2019

Inzet op sociaal domein

Op maandag 8 juli wordt de Kadernota besproken in de gemeenteraad. Hierin staan de plannen van de gemeente voor de komende jaren. Op 11 juni organiseerde de gemeenteraad een bijeenkomst, waar inwoners hun mening over de plannen konden laten horen. Willem Brons, Ria van Londen en Yolande de Meer maakten van deze gelegenheid gebruik om hun zorgen over het sociale domein te uiten.

Gemeenten krijgen geld van de rijksoverheid om de taken in het sociale domein te vervullen. Zoals WMO en jeugdzorg. Het geld dat de gemeenten daarvoor krijgen, is structureel te weinig. Daarom vindt het College van Burgemeester en Wethouders, dat er flink bezuinigd moet worden op deze belangrijke taken.

Uit de verhalen van Willem, Ria en Yolande, en ook uit de gesprekken die wij hadden met veel andere mensen, weten we dat er eigenlijk geen ruimte is om te bezuinigen op het sociale domein. De bodem is bereikt.
Bezuinigen op PGB's leidt tot een inkomensval. Het verhogen van de tarieven voor de schoonmaakhulp leidt tot minder schoonmaak. Invoering van een eigen bijdrage in het collectief vervoer, leidt ertoe dat mensen de deur niet meer uitgaan – en in een isolement raken. De beeindiging compensatie lage inkomens leidt tot zorgmijding.
Ria verwoordde het goed: “Ik maak niet voor m'n lol gebruik van voorzieningen, ik doe het om een beetje een fatsoenlijk bestaan te kunnen hebben.”

Wat de SP betreft, zetten we alles op alles om deze bezuinigingen tegen te houden. We moeten onze inwoners een waardig bestaan kunnen blijven bieden. En er moet een sterk signaal uitgaan naar de rijksoverheid: als gemeenten niet voldoende geld krijgen om hun taken te voldoen, kunnen we die verantwoordelijkheid er niet meer voor dragen. Want de zorg moet voor iedereen op orde zijn.

Deze tekst verschijnt vandaag op de Gemeentepagina in de Rijnpost.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.