Een week Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico, met Emile Roemer!

29 november 2016

Een week Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico, met Emile Roemer!

Foto: Esther Brouwer-Heida

Deze week een leuke,inspirerende week voor het Nationaal Zorgfonds,te beginnen op vrijdag 18 november in de Jaarbeurs te Utrecht, jawel, het Margriet Winter Festival.

De eerste dag is het altijd even puzzelen: de kraam staat, ideale lokatie op een hoek, naast een stand van de donorstichting, nabij toiletten, catering in de buurt.

Vandaag werden we nog opgehaald bij de hoofdingang van hal 2; vanaf  deze lokatie was onze standplaats prima te vinden de rest van de week (voor de vrijwilligers dan)! De eersten waren er al, de stand was ingericht met statafels en een paar zeer stevige dozen met het SP logo als zitplaats of bijzettafeltje. Op de statafels lag ons huiswerk van deze week, de “Glossy’s”, uitnodigingen voor de landelijke aftrap in Den Haag, en de pennen om de lijsten in te vullen. Even later kwamen de eerste bezoekers van de beurs onze stand voorbij, met nog bijna lege tassen, en een opgewekt gezicht. De bezoekers werden aangesproken, gevraagd of zij al bekend waren met het N.Z.F. Zo niet,werd er in het kort wat uitgelegd, over de ziektekostenverzekeraars, eigen risico, marktwerking en hoe we dat gingen betalen.

Verder op de dag kwamen de verhalen los van de bezoekers, er waren zeer verdrietige bij, van mantelzorgers die op de grond moesten slapen, tot gebrek aan zorg voor ouderen, ouderen die de toegang tot de spoedeisende Hulp ontzegd werd, omdat er geen plaats was in het ziekenhuis. (Eerst de verzorgingshuizen, nu de ziekenhuizen dicht)? Aan het einde van de dag liepen de bezoekers ons met volle tassen en vermoeide gezichten voorbij, maar wel met een lach op het gezicht, ze hadden een fijne dag gehad!

Op andere dagen waren er andere vrijwilligers, waaronder onze Erik.
Op zaterdag waren Ary-Jan en ik (Toke) nog in de Hoofdstraat actief voor het zelfde fonds, inderdaad op de dag dat de Sint het Centrum met een bezoek kwam vereren!  De markt was verplaatst, er was het nodige klaar en afgezet.

Thuis werd met een bak koffie en een praatje afgesloten. Leuk voor ons, want een grote paardentrailer met 2 zwarte paarden, herauten en een schimmel vond voor de flat een parkeerplaatsje! Voor wie zal dat wel wezen?

s’Middags werd er nog een grote enveloppe met lijsten bij een enthousiaste helper op het Pampagras bezorgd daarna even rust!
Maar wat heet rust als er een grote Actie gaande is? Er werden weer brieven afgedrukt voor in de folders, die door een derde huis aan huis bezorgd werd, om later in dezelfde week weer opgehaald te worden door weer een ander team! Allemaal voor het N.Z.F.

Woensdag en donderdag was het dan weer mijn beurt om de ploeg te versterken in de Jaarbeurs, met als hoogtepunt van deze dag een bezoek van Emile Roemer die groots onthaald werd door een flinke menigte fans die de lijsten druk aan het invullen waren en met Emile op de foto gingen! Na zijn bezoek van 2 uur moest hij helaas weer vertrekken naar een debat.

Donderdag was dan de laatste dag, weer andere vrijwilligers, zelfs uit Eindhoven, die zich nog een paar uurtjes in konden zetten voor dit grandioze N.Z.F.

Foto: SP Veenendaal

Maar……nog waren we er niet, zaterdag kwam dan eindelijk de grote klapper, dus op naar DenHaag, naar het Spui, landelijk waren er 40 bussen ingezet,van Groningen tot Maastricht, vanuit de Polder tot het Noorden van het land, overal kwamen ze vandaan met de bus of op eigen gelegenheid zoals onze eigen afdeling die een extra gast aan boord hadden in de persoon van Ap. Met Esther, Sietse, Ary-Jan Baukje en Toke ging het richting Den Haag; 2 medestanders uit Veenendaal sloten zich bij onze club aan. We genoten van een heerlijke Happening met Sjaak Bral  en Coby Groenendijk Ambassadeur van het N.Z.F., die de 2 uur volmaakten met kleine vraaggesprekken, anekdotes, verschillende mensen in het zonnetje zetten; muzikaal omlijst door enkele muziekanten met liedjes die we zo mee konden zingen. Er werd driftig geapplaudiseerd, "actie actie" geroepen, afgewisseld met Boe-geroep. Daarna maakten we nog een klein rondje Den Haag, richting Malieveld, waar de kopstukken zoals Emile Roemer en Ron Meijer ons nog even opwachtten; alvorens we voor een actiepakket naar of de bussen, of weer op eigen gelegenheid huiswaarts gingen.

Foto: SP Veenendaal

Wat er in het actiepakket zat?

Een 100 dagen formulier, met daarop weer belangrijke momenten voor de komende 100 dagen. Er moet nog aardig wat werk verzet worden; we gaan er nog 100 dagen lekker tegenaan!!! Om af te sluiten met de verkiezingen op 15 maart 2017.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.