Red de Zorg!

28 juni 2024

Red de Zorg!

Dinsdag 25 juni 2024

Weer eens een dagje naar Den Haag voor de SP. Een actie over de zorg. Het kabinet in wording (PVV, NSC, VVD en BBB) wil dit jaar al 310 miljoen Euro bezuinigen op de zorg, waar in elk geval de SP een stokje voor wil steken.

Om 13.00 uur zou de manifestatie gaan beginnen; het liep al aardig vol toen we om ongeveer 12.30 uur vanuit de trein richting Anna van Buerenlaan waar momenteel de regering zetelt i.v.m. de verbouwing van het Binnenhof. Ik zeg in middels 'we', want een SP'er gaat misschien wel alleen op pad, maar komt onderweg altijd mensen tegen. Dat begint al in het gezelligste busje in Veenendaal richting Wekerom(buurtbus) die ook over de Klomp gaat. De trein had 5 minuten vertraging. Voor mij niet zo erg, voor mijn toevallige medepassagier (Niels) (ook van de SP) helaas wel. Deze miste daardoor zijn aansluiting met de trein richting Alkmaar.
In de trein van Utrecht naar Den Haag, kwam ik een groepje SP mensen uit Nijmegen tegen; met elkaar liepen we naar de Anna van Buerenlaan l.
Op de banken zaten er al meer mensen te wachten, stond er ook een groep FNV leden, die door de SP was uitgenodigd.

Foto: Sandra Beckerman / Twitter

Er werd flink gefotografeerd en gezellig gekletst met elkaar. Zelf vroeg ik een bekende even wat foto's naar Jan te sturen (mijn toestel lag voor de verandering nog aan de kabel thuis; ik wilde immers een vol toestel meenemen). Kamerleden, genodigden van de andere vakbonden (CNV-NU 21) maar ook de mensen uit de verzorging kwamen aan het woord. Ook vermelde onze Lieke van Rossum dat we steun krijgen uit onverwachte hoek: De 4 grote Ziektekostenverzekeraars zijn ook massaal tegen de bezuinigingen, er zijn nu al ruim 80.000 mensen die de premie niet kunnen betalen. En de komende jaren volgen er nog meer bezuinigingen. Pas in 2027 zou het eigen risico gehalveerd kunnen worden! Er zal nog veel gedemonstreerd worden komende jaren! Ook Jimmy Dijk doet zijn stinkende best, maar waar blijven dan de zetels? Verder werden er nog kleine pamfletten uitgedeeld met RED DE ZORG, waarmee we dan eindelijk richting het tijdelijke 2e kamer gebouw gingen, luid scanderend: RED DE ZORG. Na een half uurtje werden we vriendelijk verzocht van het plein af te gaan, de stemmingen kwamen pas rond 15.30 uur!

Foto: Sandra Beckerman / Twitter

De stemmingen waren in volle gang; de tribune zat mud vol. Er waren belangrijke stemmingen die veel publiek trokken.
De zorg was gelukkig nog niet aan bod gekomen, en toen die er eindelijk kwam, werd de motie helaas niet aangenomen!

Wat onze volgende stap wordt?
We wachten maar weer af.

Ik weet niet of er nog een lokale actie komt. Onze plaatselijke bestuurders hebben het nog razend druk.
Het jaar moet immers nog afgesloten worden voor dat het zomerreces (vakantie) kan gaan beginnen.

Foto: Baukje Hiemstra

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.