Een sporttas vol bezwaren...

4 januari 2019

Een sporttas vol bezwaren...

Vele Veenendalers kennen Sportcafé de Duck. Sportcafé De Duck is de horeca gelegenheid van sportcentrum de Vallei. Waar sportservice Veenendaal het zwembad een sporthal, gymzaal en vergaderruimte gevestigd is. Het sportcafé is een gezellige multifunctionele ruimte waar sporters, toeschouwers en zwemlesouders onder het genot van een hapje en een drankje bijeen komen.

Tijdens deze Gemeenteraadsvergadering van 20-12-2018 wordt aan net college gevraagd om goedkeuring te verlenen aan de wijziging van de statuten van de Stichting Sportservice Veenendaal.  De statutenwijziging heeft betrekking op het creëren van de mogelijkheid voor Sport Service Veenendaal om de bedoelde horeca BV op te richten, om daarmee de activiteiten van De Duck over te nemen. Sport Service, dat afhankelijk is van subsidies, zou garant staan voor de BV.

Uiteraard worden er door verschillende raadsleden verhelderende vragen gesteld. Met name het kritische betoog van dhr. Dielemans (D66) valt mij op.
Hij vraagt zich af waarom hij nu onder druk wordt gezet om een besluit te nemen omdat het anders niet voor 1 januari zou lukken.
Hij krijgt het gevoel dat hij, op basis van geen of onvolledige statuten onvolledige en laat gegeven informatie, zonder businessplan, zonder inzicht op leningen en geen inzicht op indirect publiek geld, toch een besluit moet nemen.
Ik ben er van overtuigd: dit raadslid gaat tegenstemmen.

Het debat gaat verder tussen de raadsleden gaat verder: over de geschiedenis van de verzelfstandiging van SSV, over businessplan, besluitvorming, wel/geen inzicht op (publiek) geld, kennis over interne en externe verzelfstandiging in het verleden, over uitwisseling van personeel tussen horeca en zwembad, over het ongezonde eten en drinken in de sportkantine, enz.
Halverwege het debat verzuchtte de burgemeester dan ook: ‘het wordt nog heel interessante vanavond.’
Ondertussen was het al 23.00 uur geweest.

Uiteindelijk werd het Raadsvoorstel tot statutenwijziging met 28 stemmen voor en 4 stemmen tegen aangenomen. En ja, ook dhr. Dielemans stemde voor.
De sporttas van dhr. Dielemans zat vol bezwaren en kritische kanttekeningen maar toch stemde hij voor het raadsvoorstel.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.