Zwembaddossier eindelijk in behandeling

26 juni 2008

Zwembaddossier eindelijk in behandeling

Het zwembaddossier is eindelijk in behandeling. Woensdag 18 juni sprak de commissie Middelen over de affaire, ter voorbereiding op de raadsvergadering in juli. Zelfs de collegepartijen, die behandeling van het dossier eerder nog voor zich uit schoven, bleken bijzonder kritisch.

Ook de SP neemt de zaak niet lichtvaardig op. Woordvoerder Jaap Pottjewijd plaatste de zaak in historisch perspectief en somde de debacles rond de Freuleflat, de Rozebottel en molen De Vriendschap op. Hij stelde daarbij de vraag wat voor fiasco's de gemeente nog meer zou kunnen verwachten, en gaf aan dat hij daar niet gerust op was.

Daarnaast sprak hij z'n teleurstelling uit over een aantal zaken. In de eerste plaats over het feit dat er vanuit het gemeentehuis gelekt is naar de pers - en in de tweede plaats dat de krant die hierover publiceerde de feiten niet even checkte bij de partijen, zodat er cowboy-verhalen rond deze affaire zijn ontstaan.

Het college kon eveneens rekenen op de teleurstelling van Pottjewijd. Er had meer dan een jaar gezeten tussen het moment dat het college vermoedde dat er iets niet deugde aan het zwembad en het moment dat de raad hierover werd geïnformeerd. Pottjewijd: "Heeft het college de grote problemen verzwegen omdat ze dachten dat dit beter was voor het college?"

Over het zwembaddossier werd zo lang gesproken, dat de overige onderwerpen pas op dinsdag 24 juni werden afgehandeld. Op 3 juli zal de raad haar definitieve oordeel vellen over het zwembaddossier.