Tussenstand: 22 gemeenten hijsen regenboogvlag

8 juli 2016

Tussenstand: 22 gemeenten hijsen regenboogvlag

Foto: SP Veenendaal

Tijdens de komende editie van Coming-Out Dag op 11 oktober a.s. zullen in ieder geval 22 gemeenten in de regio Midden-Nederland, waaronder Veenendaal, de regenboogvlag hijsen op het stadhuis. Een open brief die COC Midden-Nederland verstuurde op 17 mei jl. en een vervolgbericht begin juni zorgde ervoor dat dit onderwerp binnen veel gemeenten op de politieke agenda kwam.

Op 17 mei, de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie en Transfobie (IDAHOT), stuurde COC Midden-Nederland een open brief naar alle leden van de gemeenteraden en college’s van Burgemeester & Wethouders in de regio Midden-Nederland. In de brief riep het COC op om kritisch te kijken naar het gemeentelijke beleid ten aanzien van LHBT (lesbisch, homo, bi, transgender) en met het verzoek de regenboogvlag te hijsen op Coming-Out Dag. Deze eerste oproep had als resultaat 8 nieuwe gemeenten gingen vlaggen en daarmee kwam het totaal op 13 gemeenten.

Een vervolgbericht van het COC zorgde eveneens voor veel aandacht. “Ons tweede bericht heeft ervoor gezorgd dat in een aantal gemeenten vooral raadsleden in actie kwamen, want daardoor besloten de gemeenten Baarn, De Ronde Venen, Houten, Leusden, Stichtse Vecht, Vianen, Woerden, Gooise Meren en Laren ook gehoor te willen geven aan onze oproep. Inmiddels staat de teller op 22 gemeenten die op 11 oktober a.s. de regenboogvlag gaan hijsen en daar zijn we ontzettend blij mee! Wat ons betreft is het hijsen van de vlag slechts een begin, want met enkel een vlag hijsen los je geen problemen op”, aldus Simon Timmerman, vicevoorzitter COC Midden-Nederland.

De ‘regenboogvlag-gemeenten’ van Midden-Nederland zijn Amersfoort, Baarn, Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Leusden, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Woerden, Zeist, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Weesp. Binnen het werkgebied van COC Midden-Nederland vallen in totaal 36 gemeenten.

Soest: verkenning noodzaak gemeentelijk LHBT-beleid

Eerder haalde het voorstel voor het hijsen van de regenboogvlag geen meerderheid in de gemeenteraad van Soest. Een week later bleek er wel een meerderheid voor een initiatief van Democraten Soest Natuurlijk, GroenLinks, D66 en Burgerbelangen voor het uitvoeren van een verkenning naar de noodzaak van gemeentelijk LHBT-beleid.

Geen vlag in Lopik

Teleurstellend voor het COC was het bericht deze week van gemeente Lopik. Het college van B&W wil niet ingaan op de oproep, maar houdt het bij het 'vlaggenprotocol' van de nationale overheid. De politieke fracties, behalve PvdA, ondersteunden burgemeester en wethouders hierin. Eerder werd al een afwijzend bericht ontvangen van de gemeente Renswoude.

Nog geen reactie

Nog niet van alle gemeenten is een (inhoudelijke) reactie ontvangen. Het gaat hier om de gemeenten Bunschoten, Eemnes, Montfoort, Oudewater, Rhenen, Wijk bij Duurstede, Woudenberg, Wijdemeren, Culemborg, Nijkerk en Scherpenzeel.

“We hebben nog wel even te gaan tot 11 oktober dus we verwachten voor die tijd dat we in ieder geval van alle gemeenten een reactie hebben gekregen. Ik verwacht en hoop oprecht dat er nog meer zullen aansluiten”, aldus Simon Timmerman, vicevoorzitter COC Midden-Nederland.

COC Midden-Nederland

Het COC komt al sinds 1946 op voor de belangen van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders (LHBT). Sinds 18 januari 1950 is het COC ook in de regio Utrecht actief. Eerst onder de naam COC Utrecht en later onder de naam COC Midden-Nederland. COC Midden-Nederland is lid van de federatie van COC’s en is actief in de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, Zeist, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Culemborg, Nijkerk en Scherpenzeel. Meer informatie op www.cocmiddennederland.nl.